Vil ha Luftambulansen til Haugalandet

24.11.2010
Frps Øyvind Vaksdal har ikke gitt opp kampen om å få Luftambulansen til Haugalandet. Nå utfordrer han sine Rogaland-kolleger på Stortinget tilå følge opp.

Vedvarende aktivitetsøkning for luftambulansen i Helse- Fonna området aktualiserer igjen stasjonering av denne tjenesten i Haugesund. Rekvirering av tjenesten fra Stavanger eller Bergen kan medføre for lang utrykningstid, noe som kan være kritisk når liv skal reddes.

Jeg har lagt inn merknad i faginnstillingen til Stortingets helse- og omsorgskomite som gir et tydelig signal om at den vedvarende aktivitetsøkningen i vårt distrikt må følges opp med stasjonering av tjenesten i Haugesund. Dette er også i samsvar med de nasjonale retningslinjer som sier at luftambulansetjenesten er en nasjonal ressurs som er helseforetaks- og regionsovergripende, dvs. en ressurs som skal brukes der den trengs mest.

Jeg utfordrer nå Rogalands stortingsrepresentanter til å sørge for at deres partigrupper støtter denne merknaden