Vil ha oss i HN på banen

11.03.2011
Stortingsrepresentant for SV, Hallgeir Langeland, etterlyser engasjement fra Haugesund og ikke minst fra oss i Haugesundregionens Næringsforening i forbindelse med kampen om å få på plass en endestasjon for Haukelibanen i Haugesund

Stortingsrepresentanten tror fullt og fast på at Haukelibanen blir bygd, og at det kommer en investeringsbeslutning allerede i denne stortingsperioden.

– Høyhastighetsutredningen skal foreligge neste år. Våren 2013 skal vi behandle Nasjonal Transport Plan. Da kommer mye til å dreie seg om tog, sier Langeland, som er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen.

Han mener trafikkprognosene for de forskjellige høyhastighetsbanene taler for at Haukelibanen bygges først.

Den skal knytte Bergen, Haugesund og Stavanger til hovedstaden via en helt ny trasé gjennom Haukelifjell.

Knutepunktet for linjenettet mellom Stavanger, Bergen og Oslo kan bli i området Nesflaten-Røldal, med en sidearm mot Haugalandet.

– Hvis Haugesund ønsker jernbanestasjon, må byen våkne. Endestasjonen kan like gjerne bli Aksdal, sier SV-politikeren.

Han etterlyser lokalt politisk engasjement og spør hvor Haugesundregionens Næringsforening er i denne debatten.

– Haugalandet må ha en oppfatning om traseen for Haukelibanen og hvor endepunktet skal være, sier Langeland.

Les hele saken på h-avis.no her: