Vil ha tog fra Stavanger til Bergen

10.09.2011
En ny rapport mener det er større potensial for å anlegge dobbeltspor på Vestlandet enn Østlandet. Befolkningsgrunnlaget er større mellom Bergen og Stavanger, heter det i rapporten.

Rapporten skal utrede grunnlaget for dobbeltsporet jernbane fra Bergen til Stavanger via Stord og Haugesund. Toglinjen er anslått å koste 65 milliarder kroner og reisetiden skal være én time, melder NTB.

Årsakene til at Vestlandet kommer bedre ut enn områdene i Østlandet som også planlegges utbygget, er blant annet at vestlandsregionen har høyest verdiskapning per innbygger i Norge og at vestnorsk næringsliv har større utfordringer når det gjelder transportutgifter.

Det er ideen om å planlegge en ny jernbane parallelt med en ny og modernisert E39 som får kostnadene ned i prosjektet.