Vil hindre etablering av 1 % klubber

24.03.2011
Næringslivet vil gjøre det vanskelig for de såkalte 1 % klubbene å etablere seg i vår region. I en uttalelse fra Næringsforeningens medlemsorganisasjoner gis det et klart signal om at ingen må leie ut lokaler eller ha samarbeid med slike klubber.

Uttalelsen er forfattet av Næringspolitisk Utvalg, som representerer i alt 24 organisasjoner på Haugalandet, i Ryfylke og i Odda. Tilsammen har disse organisasjonene over 1500 medlemmer.

Ros fra ordføreren:

Her er uttalelsen:

Næringslivet vil bidra i kampen mot 1 %-klubbene

Det siste halve året har det vært en stor debatt og bekymring knyttet til såkalte "1% klubber" og deres pågående etableringsforsøk i vår region. Den siste tiden har flere kommuner i Haugesundregionen signalisert kraftig at de vil bruke alle lovlige midler for å hindre slike etableringer i sin kommune.

Næringspolitisk utvalg i Haugesundregionens Næringsforening, som består av 24 ulike næringsorganisasjoner i regionen, deler fullt ut kommunenes intensjon.

Vi ser også at næringslivet kan være i stand til å stoppe slike etableringer på et tidligere tidspunkt enn kommunene. Slik klubber er avhengig av å leie lokaler for å kunne starte sin virksomhet, og dermed kan næringslivet stoppe en etablering før den skjer. Kommunen kan prøve å hindre bruk av en eiendom, men næringslivet kan hindre utleie av en slik eiendom.

Næringspolitisk utvalg ønsker å være seg sitt ansvar bevisst, og har derfor enstemmig besluttet å støtte kommunenes kamp mot etablering av denne type virksomhet. Utvalget ønsker også å signalisere sterkt til sine medlemmer at å leie ut områder / eiendommer til denne type virksomhet, ikke er forenlig med etisk forretningsskikk.

Samtlige medlemsorganisasjoner vil derfor be om å få godkjent et vedtak på sine årsmøter, som sier at det ikke er forenlig med medlemskap i de respektive organisasjoner, hvis enkeltvirksomheter bidrar til at slike klubber etablerer seg her.

Vi oppfordrer også medlemmer som er usikre på intensjonene til leietagere om å ta kontakt med politiet, slik at politiet kan undersøke om de aktuelle leietagerne tilhører en slik gruppe som er uønsket i vår region.

På vegne av Næringspolitisk Utvalg i Haugesundregionens Næringsforening

Ståle Roness (Byen Vår Kopervik)
Nils Konrad Bua (Haugesund Handelsstandsforening)
Egil Severeide (Haugesundregionens Næringsforening)