Vil skape 40.000 arbeidsplasser

30.08.2011
Arbeiderpartiets fylkesordførere på Vestlandet legger i dag fram sitt næringsløft. Der loves det bl.a. å skape 40.000 nye arbeidsplasser og å satse på maritim næring.

Her er punktene i næringsløftet:

1. Morgendagens arbeidsplasser

Arbeiderpartiet står for en aktiv næringspolitikk som legger til rette for mest mulig verdiskaping, som kan komme alle til gode. Med Arbeiderpartiet i regjering er det skapt over 60.000 nye arbeidsplasser på Vestlandet siden 2005. Vi skal legge til rette for at denne veksten fortsetter med mål om 40 000 nye arbeidsplasser på Vestlandet innen 2016.

2. Fornybar energi

Norge er bygget på fornybar vannkraft. Vi vil at Vestlandet fortsatt skal være ledende innen forskning, utvikling, produksjon og bruk av fornybar energi. Ved å samordne virkemidlene, kapitalisere vår kjernekompetanse og støtte bruk av ny teknologi vil vi bidra til en betydelig verdiskaping innen fornybar energi. Ordningen med grønne sertifikater innføres fra 2012. Målet er at Vestlandet skal bli ledende på bruk av ordningen og utvikling av ny miljøteknologi.

3. Olje og gass

Vi vil fortsette styrkingen av norsk olje og gassvirksomhet. Ved å legge til rette for økt utvinning av eksisterende felter og åpning av nye områder, vil vi bygge videre på den kompetansen vi har i regionen. Vi vil styrke Petoro og forsknings- og utviklingsarbeidet innenfor olje og gass. Vi vil ha økt bruk av naturgass innenlands, særlig innenfor transport. Likeledes vil vi legge til rette for å nytte høyverdige mineralressurser som finnes på Vestlandet.

4. Vestlandet som ledende sjømatregion

Norge har en sterk og robust sjømatindustri. De fire Vestlandsfylkene er store innen havbruksnæring. Vi vil sammen med forskningsmiljøene, næringene og andre interessenter legge til rette for en framtidsrettet, bærekraftig og verdensledende sjømatnæring. Vestlandets skal være best på utvikling på ny teknologi og kompetanse.

5. Felles reiselivsstrategi for Vestlandet.

Det skal etableres en felles bærekraftig reiselivsstrategi for Vestlandet. Vi vil utvikle potensialet i koblingen mellom kultur, næring, opplevelse og reiseliv. Resultatet vil bli flere reisende og økt verdiskaping knyttet til reiseliv i verdens beste destinasjon.

6. Maritime næringer

Vestlandet har en av verdens sterkeste maritime næringsklynge. Vi skal satse på forskning og utvikling i samarbeid med næringen, slik at vi blir ledende på miljøvennlig sjøtransport. Maritim utdanning skal styrkes og videreutvikles både innen videregående skole og høyere utdanning. Næringen må bidra med flere læreplasser og vi skal sikre bedre tilbud for rekruttering av offiserer gjennom fagskolene. Høyskoletilbudet skal videreutvikles i samarbeid med Sjøkrigsskolen og Universitet.

7. Kompetanse og utdanning

Det skal gjennomføres et regionalt samarbeid for å utvikle nødvendig kompetanse og arbeidskraft for næringslivet. Dette skal skje i tett dialog med næringslivet, undervisnings- og forskningsmiljøer. Det må bli bedre samsvar mellom næringslivets behov og utdanningstilbudet, spesielt innen yrkesfag. Oljeindustrien, marin og maritim sektor er innovasjonsnav i Norge. Vi er garantisten for at dette kunnskapslaboratoriet utvikles.

8. Forenkling av virkemiddelapparatet

Forenkling og bedre samordning av regelverk og offentlige tjenester skal være et sentralt virkemiddel til å øke næringslivets konkurranseevne og dyrke fram nye etableringer. For å oppnå langsiktige virkninger er det behov for systematisk satsing. De ulike virkemidlene må samordnes bedre. Vi vil sammen med nasjonale myndigheter bidra til forenkling av regelverk og byråkrati som gir innsparing for Vestlandets næringsliv på 1–2 milliarder kroner.

9. Næringsutvikling og konkurransevilkår

Det er svært viktig å legge til rette for bedrifter ved oppstart. Næringsareal og gode startbetingelser, herunder økt tilgang på risikokapital, er sentrale virkemidler. Vi skal sammen med kommunene styrke samarbeidet på Vestlandet. Vi vil legge til rette for utvikling av sterke næringsklynger og samarbeid mellom kompetansebedrifter og næringsliv.

10. Ferjefri E 39 som binder sammen Vestlandet

God infrastruktur er grunnleggende viktig for næringslivet. En ferjefri E 39 vil binde sammen landets viktigste verdiskapingsregion, og vil derfor ha stor verdi både for Vestlandet og landet for øvrig. Vår klare målsetting er at E 39, en ferjefri transportkorridor gjennom hele Vestlandet, blir realisert med Rogfast som første prosjekt. Vårt mål er at Rogfast starter opp tidligst mulig i andre del av planperioden for Nasjonal Transportplan.

Vestlandet skal sikres en god og konkurransedyktig sjøtransport.

11. Aktivt eierskap og forutsigbare rammevilkår

Vi vil at næringslivet på Vestlandet skal ha forutsigbare, stabile og konkurransedyktige rammevilkår. For industrien er det viktig med forutsigbare rammevilkår og like gode konkurransevilkår som resten av Europa Langsiktig, aktivt og godt statlig eierskap er viktig for utviklingen av morgendagens arbeidsplasser. Telenor, Statoil og Statkraft må fremme innovasjon og ta ansvar for å være nasjonale og regionale industrilokomotiv.

12. Innovasjon

Vi skal styrke Vestlandets innovasjonsevne og legge til rette for innovasjon både i næringslivet og det offentlige. En politikk for nyskaping må favne bredt og avhenger av å se ulike områder i sammenheng. Fylkeskommunen har ansvar for flere av disse områdene og har en viktig koordineringsrolle. Nye bedrifter og ideér skal møtes med et velfungerende virkemiddelapparat og ikke med næringsnøytralitet.