Volum er viktig!
28.11.2018
-Først og fremst, gratulerer med resultatet. Hva skyldes dette?
-Det skyldes 28 dyktige dedikerte medarbeidere, god kostnadskontroll og gjennomtenkt bruktbilstrategi, men det er først og fremst et stort volum som er nøkkelen til å lykkes. Marginene i bransjen er små og ikke det de en gang var, så vi er helt avhengige av volum for å lykkes med lønnsomheten totalt sett.
Dere startet i 2004, hvordan har utviklingen vært med tanke på omsetning?
-Vi startet egentlig på ganske bar bakke i 2004. BMW hadde lav markedsandel i regionen, med kun 12 nye BMW ble registrert året før vi startet, med en markedsandel på 0,6%. Når vi åpnet nybygget var jeg klar på om bygget ble for lite i løpet av 5 år, hadde vi lykkes. Det klarte vi nesten, men finanskrisen gjorde at vi tok en «timeout» i forhold til videre investeringer. Utvidelsen ble fullført i 2012, og nå er arealet fire ganger så stort som det opprinnelig bygget. I 2017 hadde BMW en markedsandel på 9,5% på Haugalandet og leverte 386 biler nye BMW. I tillegg ble det i 2017 levert 400 brukte biler
Hvordan ser fremtiden ut for Bavaria Haugesund?
-Det ser svært bra ut, men vi må selvsagt hele tiden ha fokus på å være «up to date», for utviklingen går utrolig fort i bransjen. Selv om vi har relativt nye lokaler og utstyr investerer vi nå ca. kr 2,5 mill kroner i verkstedet for å løfte nivået enda høyere. Vi lever av fornøyde kunder som kommer tilbake og vi skal gjøre vårt for å være minst like gode i fortsettelsen.