Westcon Power & Automation leverer kraftsystem til helelektrisk passasjerskip

01.06.2017
Rederiet The Fjords annonserte nylig byggingen av den helelektriske passasjerkatamaranen «Future of the Fjords».Westcon Power & Automation skal levere kraft- og styringssystem til båten
I forbindelse med Nor-Shipping annonserte rederiet The Fjords byggingen av den helelektriske passasjerkatamaranen «Future of the Fjords». Samtidig ble det kjent at Westcon Power & Automation skal levere kraft- og styringssystem til båten, som bygges av Brødrene Aa.

- Det er en økende interesse for elektrifisering av ferger og mindre fartøy, og vi har gjennom flere år posisjonert oss for dette markedet. Derfor er vi utrolig stolte over å kunne bidra med våre løsninger og kompetanse i et fartøy, som med sitt futuristiske design og grensesprengende teknologi, for noen vil være en vel så stor turistattraksjon som den storslåtte naturen, sier Frode Skaar, leder for salg og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation.

Ledelsen i Westcon Power & Automation var tilstede sammen med representanter fra blant annet Regjeringen, Rederiforbundet, Bellona og Brødrene Aa, da rederiet The Fjords presenterte nybygget om bord på «Vision of the Fjords» på Aker Brygge i Oslo. Hybridskipet «Vision of the Fjords» ble kåret til årets skip i 2016 av bransjemagasinet Skipsrevyen. Søsterskipet «Future of the Fjords» får tilsvarende design, inspirert av Trollstigen som snor seg i sikksakk opp fjellsiden i Årdal, men med et helelektrisk kraft- og styringssystem. To 450 kW elektromotorer skal driftes av styringssystemet eSEAMatic BLUE, som er utviklet av Westcon Power & Automation.

- Westcon Power & Automation leverer en løsning med lav vekt, og som med et lavt antall komponenter utgjør et enkelt system. Dette, sammen med pris, var avgjørende for vårt valg og vi ser frem til å fortsette det konstruktive samarbeidet om utviklingen av morgendagens passasjerfartøy, sier Anstein Aa, teknisk sjef i Brødrene Aa.

«Future of the Fjords» vil være verdens første helelektriske passasjerkatamaran bygget i karbon. Den 40 meter lange båten skal frakte opp mot 400 turister i fjorden mellom Flåm og Gudvangen, som står på Unescos verdensarvliste.

- I løpet av kaioppholdet på drøyt 20 minutter vil avanserte ladestasjoner lade batteriene med om lag 800 kWh energi, noe som tilsvarer batterikapasiteten til åtte Tesla-biler. Mange turister vil nok fascineres av at kraft fra de flotte fossefallene langs ruten er med på å genere elektrisiteten som driver båten nærmest lydløst gjennom fjorden, sier Frode Skaar.

Fremover ser Westcon Power & Automation et stort potensiale for bruk av elektrisk kraft- og styringssystemer til å drive skip og ferger.

- Stortinget har ved flere anledninger vedtatt at det skal stilles krav om lav- og nullutslipp til blant annet ferger. Korte fergestrekninger er særlig godt egnet for å drives med elektrisk kraft, og både teknologien og kompetansen finnes tilgjengelig. Stadig flere fergerederier ser at dette gir reduserte klimautslipp og svært lave driftskostnader, og vi har derfor stor tro på dette markedet fremover, sier Skaar.

Under, fv. Geir Odland fra Westcon Power & Automation, Statsråd Monica Mæland, og Frode Skaar fra Westcon Power & Automation, like etter at nyheten som ble lansert av Statsråden.

Westcon Power mæland

Bakgrunn og fakta

Om Brødrene Aa

• Er en verdensleder i bygging av hurtigbåter i karbonfiberkompositter

• Verftet ligger i Hyen i Gloppen kommune i Sogn og Fjordane og har 110 ansatte

• Verftet er kjent for utvikling av komposittmaterialer til hurtigbåter

Om The Fjords

• The Fjords eies av Fjord1 og Flåm AS.

• Er det største fergeselskapet i Norge med ruter fra Rogaland i sør til Finnmark i nord.

• Flåm AS er et datterselskap hos Aurland Ressursutvikling og har i løpet av 15 år utviklet Flåm til en turistdestinasjon i verdensklasse.

• The Fjords opererer turistferger i Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Lysefjorden.

Om «Future of the Fjords»

• Helelektrisk katamaran med plass til 400 passasjerer

• Skal trafikkere mellom Flåm og Gudvangen

• Bygges av Brødrene Aa på oppdrag fra The Fjords