Westcon preger fornybarsatsing
Ingen form for persontransport forurenser mer for hver kilometer de frakter passasjerer enn hurtigbåtene. Med dette utgangspunktet har elleve av landets fylkeskommuner utfordret industrien. Med Trøndelag i spissen, har de invitert til konkurranse og dugnad for å kunne frakte passasjerer til sjøs i over 30 knop uten utslipp.
Fem industrigrupper ble valgt ut og tegnet kontrakt i mars 2018. De fikk to millioner fylkeskommunale kroner hver i til utviklingsarbeidet. Industrigruppene har i tillegg selv investert en god del i arbeidet, skriver sysla.no.
Denne uka ble resultatene av arbeidet lagt frem, og variasjonen i valg av teknologi og løsninger var stor. Tre av gruppene satser på båter som skal løfte seg på foiler.
Her var fremdrift både med batteri og med hydrogen, og båter planlagt bygd både av aluminium og av karbonfiber.
I en sak var industrifolkene samstemt: Det er fult mulig å gjøre hurtigbåtene utslippsfrie her og nå, og de ba fylkeskommunene om å stille krav ved utlysing av anbud.
Brødrene Aa, Westcon Power & Automation og Boreal vil bygge en hydrogendrevet båt med samme undervannsskrog som dagens båter fra Brødrene Aa. Over sjølinjen er designet helt nytt.