Workshop og byggebørs på ByggArena

15.11.2010
Resultatet av en worskshop om utvikling av regionsenteret Haugesund og presentasjonen av framtidige utbyggingsprosjekter i regionen var hovedepillarene på en vellykket ByggArena-konferanse fredag.

Sebastiano Lombardo, innleid konsulent fra Norconsult, presenterte skisser fra den idedugnaden som arkitekter, konsulenter, utbyggere og offentlig ansatte hadde vært med på. Her var det bl.a laget interessante perspektiver på utviklingen av Storasund-skjærene og Haugesund som broenes by.

Under punktet Byggebørs presenterte en rekke firma og kommuner sine utbyggingsprosjekter de neste årene. Totalt ble det lagt fram planer som innebærer årlige investeringer på rundt en milliard kroner, hvilket forteller at det er mye "mat" for byggebransjen i årene som kommer.

Drammens-ordfører Tore Opdal Hansen og OBOS-direktør Martin Mæland holdt begge tankevekkende foredrag om forvandlingen i Drammen, og konsekvensene av myndighetenes krav til byggenæringen. Inge Jan Thorsen i Vassbakk & Stol tok for seg menneskets plass i prosjektene, og understreket betydningen av synlige ledere. Arbeidsinnvandringens følger for byggenæringen var også viet oppmerksomhet gjennom Geir Atle Mjelheim i Maler- og byggtapetsermesternes Landsforbund.

I alt 130 deltakere hadde valgt å legge fredagen til Rica Maritim, der Byggforum og Haugesundregionens Næringsforening arrangerte ByggArena for fjerde gang på rad. Konferansen er kommet for å bli og er blitt en viktig møteplass for byggenæringen.
Om kvelden ble Byggeprisen 2010 delt ut, og blant de tre finalistene, arkitekt Per Haaland, Karmøy kommune og utbygger Terje Frøland, ble Karmøy kommune den som stakk avgårde med prisen.