- Har alltid vært internasjonal

20.10.2017
Jorunn Håvardsholm var 19 år da hun ble sendt på sin første jobbreise utenlanlands. Den sitter ennå i...
- Jeg begynte som lærling og ble sendt til England for å fortelle om Helifuel. Gjett om jeg var nervøs, ler sveiojenta i dag. Nå sitter hun som toppsjef i et selskap som selger for rundt 40 millioner i året og henter over 80 prosent av omsetningen fra utlandet.

Onsdag 1. november deltar  hun på Næringsforeningens "Ten Minutes" for å fortelle om sine internasjonale erfaringer.

Program og påmelding her

- Tilstedeværelse er et nøkkelord. Skal du klare deg internasjonalt nytter det ikke å sitte på kontoret i Sveio. Du må ut i felten, sier Jorunn og fortsetter: Kulturforståelse er også viktig. Vi har helt forskjellige strategier for hvordan vil skal gå fram alt etter hvilke land vi prøver oss i.

Helifuel-direktøren hevder også at språkkunnskaper er undervurdert. Det er mange søkere som skriver "fluent" om sine engelskunnskaper, men som faller gjennom når de virkelig blir satt på prøve. Du må kunne snakke for deg og kjenne markedet om du skal lykkes internasjonalt, sier Jorunn Håvardsholm som gleder seg over økende ordremasse i bedriften hun leder.

Det skjer mye nå. Vi har styrket innsatsen på yacht-markedet og fikk i vår også en fin kontrakt på bygging av tre komplette helikopterfyllestasjoner til Hornsea, som blir verdens største havvindpark

– Det betyr mye for oss.

Det var en stor kontrakt innen havvindnæringen, og en stor og viktig kontrakt for Helifuel. Tradisjonelt har oljenæringen vært hovedmarkedet for selskapet som utvikler og produserer helikopterfyllestasjoner.

– Vi har merket nedgangen veldig godt. Det går fint, men er tøft for oss som for andre. Vi har snudd oss om og må tenke nytt og på en annen måte, sa Håvardsholm til sysla.no etter at kontrakten var i havn.