- Huff, dette er skummelt!
09.01.2020
Foredragsholdere på Næringsforeningens datasikkerhets-seminar. Fra venstre; Kyrre Lindanger, Knut Erik Rame og Sturle Smith,(Sør-Vest Politidistrikt), Stian Lauknes fra (Serit iDrift)
Datakriminalitet, på godt norsk.
Til og med IT-leder Stian Lauknes har følt problemet på kroppen. For noen år tilbake skulle bedriften han leder på firmatur til Gdansk i Polen. En medarbeider ringer og forteller at hun bare tar en liten sjekk på mailen hun har fått fra Stian om å overføre 10.000 Euro til et østeuropeisk selskap- antagelig i forbindelsemed firmaturen.
Hmm- den mailen har ikke jeg sendt, parerer Lauknes, Alarmen går, Sparebanken Vest blir umiddelbart oppringt og bedt om å stanse utbetalingen. 11.45- et kvarter før transaksjonen skulle kjøres, blir den stoppet.
-Så nært, så nært, sier Lauknes til forsamlingen, som han nettopp har gitt gode råd om hvordan de skal håndtere It-sikkerheten rundt omkring i firmaene.
I løpet av de to timene seansen varer, blir vi presentert for flere eksempler. Fem karmøybedrifter ble rundtlurt i 2018 og loppet for tilsammen fem millioner kroner. E-postsvindel; en av de falske epostene var sågar skrevet på karmøydialekt for å lure den som skulle godkjenne utbetalingene.
-Det er ikke bare de store selskapene som blir rammet. Små og mellomstore bedrifter er ofte utsatt, sier Alf Kenneth Bråthen i Rosberg, som kommer med et krystallklart råd: Ikke betal via SMS og epost!
Bekymret
Tre bekymrede politimenn utfyller bildet og tegner et kart, der kort-og investeringsbedrageri og faktura- og direktørsvindel øker i stort omfang. Gjennomført av organiserte nettverk i inn- og utland, som det er vanskelig å oppdage, identifisere og pågripe
To skremmende eksempler blir presentert:
Oljedirektoratet som fikk en falsk faktura fra et "britisk" selskap, og som utbetalte 17 millioner kroner til en leverandør som ikke har levert en flis til direktoratet.
Og et "anonymt" energiselskap som ble offer for en tilsvarende operasjon og som ser ut til å ha tapt en svimlende sum på 150 millioner kroner.
-Her har vi spor som leder til Israel, men mangel på utleveringsavtaler og internasjonale relasjoner gjør at vi er veldig usikre på om vi kan få tak i både penger og gjerningsmenn, sier Sturle Smith, leder av seksjon for økonomisk kriminalitet i Sør-Vest Politidistrikt.
Han snakker om "Dyret"- monsteret som er der ute og som er begrepet på den kriminelle aktivitet som i økende grad opptar politiets dyrebare tid.
"Dyret"
Knut Erik Rame, seksjon for digitalt politiarbeid forteller at dette "Dyret" angriper svake punkt i utplukkede selskaper, bruker tid på å analysere roller og viktig navn, bruker like domener, manipulerer gjennom å sende forvirrende eposter (90 prosent av bedrageriene skjer via epost) bl.a. om bytte av betalingskilder. De har god tid og tilegner seg verdifull kunskap før de slår til.
Hva kan vi så gjøre for å sikre oss?
Her er Rames todo-liste:
Vær ¨årvåken. Forvent angrep!
Lag gode rutiner
Lag beredskapsplan
Tren på mulige hendelser
Skjerp kultur og holdning
Vær åpen
Ivareta ansatte- det er menneskelig å gjøre feil.
Sjekk nøye
Kyrre Lindanger er næringslivskontakt i politidistriktet, og opptatt av at politiet tidlig blir informert dersom bedrifter blir angrepet. Han rår bedriftene til å få en fast kontakt i banken, og understeker sterkt at det må lages rutiner der et viktig poeng er aldri å gi fra seg info om konto, passord eller kortnummer.
-Dobbelsjekk betalingsanmodninger, la to ansatte godkjenne fakturaene og ikke la deg stresse av "hastetransaksjoner" på mailen. Sjekk epostadressene nøye og husk: Har du ikke bestilt skal du heller ikke betale, sier Lindanger.
Stian Lauknes, daglig leder i Serit IDrift, lanserer en liste med enkle, grunnleggende tiltak i bedriftene:
Ledelsen må ta ansvar
Opplæring
Oppgradering og oppdatering av utstyr
Bergren admin-tilgang
"Antivirus"/klientbrannmur
Bruke enkle verktøy og mekanismer du allerede har
Standardisering (av oppsett,verktly etc.)
Bruk nettsidene til NSM og ENISA
Tenk helhetlig
Backup, backup, backup!
Så kommer spørsmålene- og polititjenestemennene og IT-lederen svarer etter beste evne. Og den kvinnelige mellomlederen rusler ut med en dose frustrasjon- men også med en god porsjon nyvunnet kunnskap...