- Mange feller å gå i

07.09.2018
Vi bor i en av landets største eksportregioner. Men eksport krever kunnskap
17. oktober inviterer Næringsforening til kurs for eksportbedrifter:

- Det er mange feller man kan gå i, og det gjelder å ha tunga beint i munnen, sier Christian J. Lien til Næringsforeningen. Han er Norges representant i Det internasjonale handelskammer (ICC) sin kommisjon, som blant annet er ansvarlig for utarbeidelse og revisjon av Incoterms, og har vært det siden 1992. Incoterms er internasjonale regler for hvordan de vanligste salgsklausuler som bygger på sedvane skal tolkes. Reglene regulerer hvordan kostnader, ansvar (risiko), transportmiddel og ansvar for eksport- og importformaliteter skal fordeles mellom kjøper og selger av varer.

Lien holder jevnlig kurs og foredrag innen leveringsbetingelser og sjø- og transportforsikring. Onsdag 17. oktober kommer han for å friske opp i kunnskapen til alle som driver med, eller planlegger å begynne med, eksport.

- Vi håper alle dette er relevant for tar seg tid til dette verdifulle, og potensielt kostnadsbesparende halvdagskurset denne dagen, sier Hilde Øygarden, ansvarlig for Haugesund Handelskammer. - I tillegg blir det innlegg fra en representant fra Innovasjon Norges eksportavdeling, blant annet om opprinnelsesregler og ATA carnet, noe som også er matnyttig for de fleste.

Les mer om kurset her: https://nforeningen.no/events/event/17-oktober-halvdagskurs-eksport/