- Vi må lære av de beste

04.10.2019
Arkitektfirmaet Helen & Hard har fått pris for beste praksis i et unikt leilighetsprosjekt i Stavanger. I går presenterte arkitekt Randi Augenstein prosjektet.
Beste praksis har hovedfokus i Bygg 21. Hva vi kan lære av de beste er også tema på Byggarena.
"Gaining by sharing" er merkenavnet på leilighetskomplekset Vindmøllebakken i Stavanger øst - oljebyens kanskje mest levende bydel. Helen & Hard og Kruse & Smith står bak prosjektet.

Byggingen av Vindmøllebakken startet i oktober 2017, og tilbyr kollektive løsninger og bærekraftig bofellesskap. Beboerne har vært inkludert i bygge- og beslutningsprosessen fra start av.

De som bor her har tilgang til 540 kvadratmeter med fellesareal med på kjøpet.

Tanken er at beboerne har sine egne leiligheter der de kan trekke seg tilbake, men at arkitekturen vil gjøre det naturlig å omgås naboen. Fellesarealet består blant annet av et felleskjøkken, gjestehybler, tak-terrasser, amfi, verksted, vaskeri, bibliotek og et eget vekstrom for grønnsaker.

I går ble prosjektet vist fram som et eksempel på beste praksis i regi av Bygg 21- den nasjonale "dugnaden" i byggenæringen, som nå presenteres forskjellige steder i landet. 25. oktober er de på plass i Scandic Maritim under Byggarena - Næringsforeningens årlige stormønstring for bygg- og eiendomsbransjen.

Her vil vi få presentert eksempler på hvordan de beste gjør det, med en smørbrødliste med konkrete tips om hvordan man kan lage bedre reguleringsplaner, øke digitaliseringseffekten, samhandle i byggeprosjekter, industrialisere byggeprosjektene og skape gode bygg- og boområder.

-Målet er å kutte kostnadene med 20 prosent, og vi har gode eksempler på at det er fullt mulig å få til, sa Jon Gangdal i Bygg21 på møtet for bransjen i Stavanger.

Les mer om Bygg21