Avtalen var ikke signert. Likevel startet byggingen.

05.08.2020
Thor Harald Eike om hva du bør være oppmerksom på i forhandlinger
Forhandlinger er en flytende prosess der misforståelser kan oppstå. Regelverket er heller ikke så enkelt som du skulle tro. I følge norske lover er muntlige avtaler bindende. I tillegg er signatur på avtalen eller om diverse detaljer gjenstår heller ikke avgjørende i spørsmålet om en avtale er inngått.

I følge advokat og partner i Eurojuris Haugesund, Thor Harald Eike, kan konflikter unngås ved å være oppmerksom på problemstillingene før man går i forhandlinger.

-Hovedsakelig skyldes det vel at man ikke har vært tilstrekkelig oppmerksomme underveis og derfor ikke har hensyntatt problemstillingene klart og tydelig nok i avtaleteksten, sier han.

Eike forteller at mange problemstillinger som kunne vært unngått oppstår jevnt og trutt her i regionen - i både store og mindre selskap. Spesielt ved spørsmålet rundt «om eller når» en avtale er inngått.

-Det er verken en øvre eller nedre grense for hvor store kontrakts-partene er før disse problemstillingene kan oppstå, men det er klart at de blir desto mer intense jo større beløpene som er aktuelle i kontraktene er, sier han.

Avtalen ble aldri signert

For å male et bilde av hvor galt det kan gå i forhandlinger viser Eike til en rettssak mellom Ernst & Young og Optimogården AS.

Ernst & Young i Mo i Rana var i forhandlinger om å leie kontorlokaler hos Optimogården AS. Det skulle bygges nytt og en leieavtale på samlet verdi over 5 år på 2,75 millioner kroner ble sendt sentralt for signering. Det ble den ikke.

Byggingen hadde allerede startet. En tvist oppsto og saken gikk til høyesterett. Der kom flertallet frem til at daglig leder i regionskontoret til Ernst & Young var legitimert til å inngå leieavtalen på vegne av selskapet og at en avtale var kommet i stand - selv om den aldri ble skrevet under.

-Vær godt forberedt

Eike mener det ikke skal mye til for å unngå slike konflikter.

-Vær godt forberedt, sørg for at du har en tilstrekkelig ryggdekning internt for å forhandle og ta nødvendige forbehold dersom du må få godkjent et endelig forhandlingsresultat, sier han uten å røpe for mye.

Sammen med Tingrettsdommer Per Annstein Aarvik leder han nemlig Næringsforeningens PLUSS frokost torsdag 20. august. Formålet er å gi deltakerne råd og tips som kan bidra til at man unngår de verste kontraktfellene.

Klikk her for mer informasjon og påmelding