De sikret Karmøy gull

20.09.2017
Denne gjengen sikret Hydro Aluminium på Karmøy gull!
På den hittil best besøkte "Årets Leankonferanse" gjennomført på Hotell Clarion Air på Sola  og med nær 400 deltakere gikk Karmøy-bedriften til topps. I alt fire forbedringspriser ble delt ut, og Statoil Kårstø ble tildelt produktivitetsprisen.

Konferansen arrangeres av Samarbeidsutvikling Norge as og arbeidende styreformann Rolf Røed Enoksen mener det er viktigere enn noensinne å ha fokus på effektive arbeidsprosesser.

Det å kunne øke konkurransekraft og attraktivitet i et internasjonalt marked er avgjørende for å lykkes, sier Røed Enoksen.

I juryens begrunnelse for valg av Årets Leanbedrift" heter det bl.a.:

Trådstøperiet ved Hydro Aluminium på Karmøy er med sine snaut 50 med­arbeidere  blant de  aller beste i verden med ypperlig kvalitet og presisjon på trådproduktene. Trådstø­periet har en stolt historie i forbedringsarbeid og var tidlig på 2000 tallet forbilde i Norge for Toyotas Produksjonssystem og tok imot flere hundre-talls bedrifter fra hele landet som kom for å lære.

Forbedringsarbeid gjennom mange år har resultert i svært effektive arbeidsprosesser (høy grad av Best Praksis standardisering) og myndig­gjort motiverte medarbeidere som er utrolig stolt over arbeidsplassen sin.  Ingen steder i verden produseres det mer effektivt tråd i dag enn på Karmøy.

Årets Produktivitetspris: Statoil Kårstø

Statoil Kårstø startet med Lean-tilnærming våren 2015. Etter 2.5 år konstaterer vi at ved bedriften er kommet svært langt på kort tid og har i basis innført ledelsesfilosofien og forbedringsfilosofien i alle områder på Kårstø med nær 60 aktive forbedringsgrupper.

Bedriften har på kort tid økt potensiell kapasitet over anlegget tilsvarende 3 milliarder NOK/år hvorav 50% av dette er realisert.

Produksjonskostnadene er redusert med 20%. Lean-prinsipper, metode og verktøy er godt forankring i organisasjonen.

Utrolig mye godt forbedringsarbeid er gjort av de mange forbedringsgruppene. Mange gode forbedringer er gjort av kreative og engasjerte medarbeidere.

Mål: Bygge sterk, varig og forbilledlig forbedringskultur.