De store talls tid

30.03.2009
Det var en gang jeg syntes prislappen for å bygge Rogfast var fryktelig høy. 4 milliarder kroner. Nå er den vokst til 6. Men det er ikke så fryktelig mange penger lenger.

Ikke misforstå-det er fortsatt fryktelig mange penger. Gad vite hvor mange sykehjemsplasser og skoleklasser du kan få for et slikt beløp. Men det har skjedd noe med referansene de sist månedene. Vi har fått servert tallstørrelser som gjør Rogfast til en parentes i det store bildet. Vi har beveget oss inn i de store talls tid.
Det startet med redningspakkene. 300 milliarder til bankene. Og litt til- både her og der. I USA var det ikke en gang snakk om noen hundre milliarder. Det var tusener. En billion og tre. Liksom hentet ut av luften og drysset ned over en hardt trengende finansnæring eller bilindustri. Obama ble en slags Onkel Skrue. Forskjellen var jo at det var ikke fra sin egen pengebinge han måtte hente pengene. Han måtte låne dem. Eller bruke seddelpressen. Og vi vanlige dødelige undret oss over hvordan det var mulig. Mulig å leve med svimlende underskudd år etter år. Og fortsette å låne.
Hadde det gått i heimen?
Noway!
Men likevel.
Pengene var der. I bøtter og spann.
Europeerne fulgte etter. Asiatene likeså. I land etter land ble det hostet opp svimlende summer til bekjempelse av finanskrisens herjinger. Milliarder av dollar, euro og yen fløy gjennom luften- fra regjeringskvartaler til kriserammet industri i hvert et verdenshjørne.
Og mer skal det bli, sier statslederne.
Så dumpet nyhetene om oljefondet i hodet på oss. Oljefondet- det norske folks pengebinge, der de astronomiske overskudd fra petroleumsvirksomheten i Nordsjøen finner sin havn.
Fondet hadde gått med tap. Et svimlende tap. Over 600 milliarder kroner.
Himmel og hav!
Hundre Rogfast- på ett år.
Og jeg som syntes Rogfast var fryktelig dyrt. Så er det jo bare en hundredel av et års tap på investeringer i det norske oljefond.
Ett år. Rogfast skal stå i hundre.
Når den 25 km lange undersjøiske tunnelen fra Bokn til Randaberg står ferdig en gang rundt 2020 er det en investering som vi vil få glede av i generasjoner. Ikke ett år.
Og så koster det bare 6 milliarder.
Pyttsann.