Detla punmpselges

18.10.2013
deltqa
Carl Johan heter Høie til etternavn og er styreleder i alle selskapene som deler tak i Karmsundgata. Til daglig er han leder i Deltapump. Han forklarer: – Da vi flyttet opp her i 1954 og helt fram til 2008 het det Delta pumpefabrikk. Da la vi om driften litt: Skilte ut eiendommen i et firma, og de to produksjonsavdelingene, pumper og maskinering, i hvert sitt firma – Deltapump og Delta Maskinering. Men vi beholdt navnet Delta Pumpefabrikk, som i dag er moderselskapet. Vi har bevart navnet fordi det er blitt et varemerke. Delta Pumpefabrikk er et familieselskap, eid av Carl Johan Høie og to søsken, og runder 135 år. Før lokalisering i Karmsundgata holdt firmaet til i Møllerveien i sentrum. – Vi søsknene er fjerde generasjon i dette firmaet. Vi regner oss som byens eldste produksjonsselskap, innen mekanisk virksomhet. Styrelederen kan opplyse at det er 15 ansatte under taket til fabrikken. Og hva med pumpene, lurer vi på. – Vi har hele spekteret av pumper, som for eksempel pumper til fiskeavfall; fra Sverige har vi fått inn bestilling på pumper til honning og en fransk kunde bestilte en pumpe til å pumpe diesel. Pumper er et enormt marked – fra vaskemaskiner til fly, poengterer Carl Johan Høie.