En gave til Haugalandet

10.02.2010
BI-direktør Bjørn Bugge tegnet sist uke et skremmebilde av hva som kan skje når Rogfast-snora klippes om knappe ti år. Helganes blir overflødig. Vi nord for Boknafjorden kommer til å valfarte til Sola for å komme oss ut i den store verden. Vår egen lille flyplass vil det knapt være behov for.

Du er beskjeden, Bjørn . Du tar ikke med hele trusselbildet. Du kan legge Haugesund Sjukehus, Karmsund havn, Høgskolen Stord Haugesund, handelsnæringen og mer til lista di.
Hvorfor skal vi ha et sjukehus i Haugesund når du kan kjøre ferjefritt på en time til et Universitetssjukehus i Stavanger med topp kvalitet og service?
Er det behov for store havneplaner på Husøy når Risavika skal bygges ut til å bli en giganthavn?
Trenger vi en egen høgskole når det er en time til Universitetet i Stavanger?
Og hva vil skje med handelsnæringen, når du kan dra til IKEA og handle det du vil en torsdag ettermiddag?
Det er lett å bli depressiv.
Men slapp av.
Mulighetene er større enn truslene. Men vi må ha en plan. Og den er underveis. For endelig begynner alvoret å sige inn i formannskapssaler, styrerom og generalforsamlinger.
Vi har fått god hjelp. ”Fredstraktaten” som Kongen av Stavanger og Dronningen av Bergen underskrev på fylkesgrensa for noen uker siden, og der de, spissformulert, delte Sørvestlandet mellom seg, ble en tankevekker. Er vi helt glemt, teller ikke regionene mellom Bergen og Stavanger med i det sørvestlandske bildet?
Bekreftelsen på at det blir byggestart på Rogfast og tunnelene på E134 i 2014 fikk oss også til å tenke. Nå er det ikke bare fantasier, drømmen om tunnelforbindelsen til Stavanger blir en virkelighet. Snora klippes i 2019 eller 2020.
Og så kommer trusselbildet fra Bjørn Bugge. Det er ikke nytt. Vi i Haugesundregionens Næringsforening har benyttet en hver anledning i møter med ordførere, regionale politikere og næringslivsledere til å peke på de konsekvenser kommunikasjonsendringene kan gi oss.
– Det er så langt fram, blir vi møtt med.
Jeg husker ennå hvordan jeg hutret meg inn i et nytt årtusen på Rådhusplassen i Haugesund. Det er ti år siden. Om ti år er du i Stavanger på en time.
Hva blir vi da? En soveby til Stavanger, som Frank Aarebrot fabulerer om. Eller blir Aksdal midtpunktet på Sørvestlandet. Blir Haugalandet kjernen i den mest verdiskapende delen av kongeriket, aksen mellom Bergen og Stavanger.
Det er i stor grad opp til oss selv. Vi kan velge å kjøre som før, og håpe det beste. Eller vi kan
sette oss ned og lage en plan. En plan som forteller oss hvilke grep vi må ta for å forberede oss på kommunikasjonsutfordringen. På en ny epoke, der våre store naboer i sør og nord kommer mye tettere inn på oss.
Vi er begynt. På næringsslivssiden er vi i ferd med å samle regionen tilett rike for å stå sterkere i konkurransen. Vi fokuserer mer på mulighetene enn truslene. Vi tror de nye kommunikasjonslinjene vil plassere Haugesundregionen midt i det sørvestlandske smørøyet. Ikke bare i aksen nord sør, men like mye øst-vest.
Kommunikasjonsprosjektene er en gave til Haugalandet.
12. mars 2010 arrangerer vi den årlige Haugalandskonferansen. Det er årets storsamling for næringsliv og det offentlige Haugalandet. Tema denne gang er: Haugalandet 2020. Timingen er perfekt. På denne konferansen skal dyktige ledere innen energi, industri, shipping, reiseliv og kommuner tegne opp sine framtidsbilder. Hvor er vi i 2020?
Det blir en spennende øvelse. En start på en prosess som er nødvendig om vi skal styrke vår posisjon som en attraktiv og spennende region mellom Bergen og Stavanger.
Vi frykter ikke framtiden. Men vi må en plan for å møte den.