Festivalenes betydning

31.08.2010
Det er alltid noen som prøver å ta livet av Sildajazzen. Utdatert, sirumpa uten fornyelsesevne, er det blitt hevdet. Kritikken har til tider vært så utarmende at jeg stundom har lurt på om ildsjelene ville gidde mer.

I skrivende stund er jazzuka så vidt over og alle hjerter gleder seg. Flott vær, stor stemning, godt besøk, store konsertopplevelser. Bjarne Dankel og hans medarbeidere kan smile hele veien til banken.
De har snudd en negativ trend.

Når dette leses er vi godt inne i Filmfestivaluka. Også det en festival som møter lokal kritikk. For lite folkelig, bare for fiffen, kjedelig, er ord som blir brukt.
Men Gunnar Johan Løvvik holder koken og jobber utrettelig for å knytte denne festivalen til Haugesund. Ære være ham for det.

Denne uka kom det en rapport som forteller hvilke verdier festivalene skaper.
Ringvirkningene fra norske festivaler gir en omsetning på 12 milliarder kroner årlig for butikker, hoteller og restauranter, kan vi lese i Finansavisen.

- En vanlig tommelfingerregel er at festivalens egne tall kan ganges med tre for å måle de økonomiske ringvirkningene for lokalsamfunnet, sier Solveig Rønningen i Norske Festivaler.
Undersøkelsen viser at alle festivalene jevnt over er godt besøkt, og særlig er jazzfestivalene populære.

Det er ikke alle festivalene som går rundt økonomisk. Men det skjer en stadig profesjonalisering av bransjen. Det gjør at konkurransen også blir hardere. Sjekk aktivitetslista for vår egen region, og du vil finne en eller annen festival i hver eneste bygd.

Denne sommeren har markedsføring av regionen vært et hett emne i avisspaltene. Betydningen av regionale fyrtårn kan aldri undervurderes i en slik debatt. Sildajazz og Filmfestivalen er slike fyrtårn som profilerer byen og regionen. Det tar lang tid å bygge dem opp, men det er snart gjort å rive dem ned.

I gamle dager ble det sagt at en arbeidsplass på HMV skapte tre andre rundt om i regionen. Den samme tommelfingerregel brukes nå om festivalenes betydning.

Det forteller oss at Sildajazz og Filmfestivalen ikke bare formidler kultur, men også økonomi til regionen. De betyr noe for arbeidsplasser i hotell- og restaurantnæringen, handelsnæringen og transportnæringen. I tillegg til å spre glede…

Å markedsføre denne regionen betyr bl.a. å bygge opp om de fyrtårnene vi har. Sildajazz og Filmfestivalen er godt forankret i det nasjonale festivalbildet. De er kjente merkevarer i landet. La oss hegne om dem og gi dem grobunn for fortsatt vekst..