Flott start på Styrestall Haugalandet

05.11.2010
Fullt hus, gode innlegg, mingling og masse fornøyde mennesker.HN-direktør Egil Severeide var en glad mann etter gårsdagens kick off for Styrestall Haugalandet.

Rundt 65 personer møtte fram til åpningsarrangementet i Rica Maritim. Det var godt over Næringsforeningens forventninger. Mesteparten var personer som allerede hadde registrert seg i styrestallen, men det var også en del som møtte fram av ren nysjgerrighet. Og kanskje gledeligst av alt. Mange bedriftseiere hadde tatt turen til Rica denne torsdagskvelden for å kikke nærmere på hva styrestallen har å tilby.
De fikk høre en interessant diskusjon i en avslappet sofa-atmosfære, der Kristian Eidesvik, Torhild Widvey og Sysco-gründer Frank Vikingstad fortalte om sine erfaringer rundt styrebordet.
De mente alle at styrestallen kan bli et viktig redskap for utviklingen av styrekompetansen i regionen, men advarte mot å ha for store forventninger til at det nå ville dryss tilbud om styreverv over noen og enhver.
- Det viktigste med denne arenaen er at det er et utmerket sted å bygge nettverk. Og nettverk er helt avgjørende om du skal ha håp om å få gjøre nytte for deg i et styre. Delta aktivt i de fora som Næringsforeningen skaper, veldig mange av styreplassene blir besatt på grunn av vennskap og kjennskap, sa Kristian Eidesvik.

Frank Vikingstad dro interessante historier fra sin egen virksomhet, der han bevisst har hentet flinke folk utenfra for å dra bedriften til et stadig høyere nivå. Torhild Widvey øste av sin kunnskap fra politikk og ulike styreverv i store og/eller børsnoterte selskaper, og fremhevet betydningen av å ha kompetanse om virksomheten du går inn.
- Jeg har sagt nei til å sitte i en rekke styrer. Jeg har bygd opp kompetanse innen energi og fisk, og sitter i styrer som har disse områdene som sine markeder, sa Torhild Widvey.

HN-direktør Egil Severeide sier at Næringsforeningen sammen med samarbeidspartnerne nå vil vurdere neste steg i styrestallen hva gjelder kompetanseheving.
- Målet er at vi på nyåret skal kunne tilby kurs i styrearbeid og temamøter. Hvilken form dette vil få, må vi komme tilbake til. Men det er helt klart at dette møtet spesielt har pekt på behovet for nettverksbygging, og det vil vi ta på alvor, sier Severeide