Fylkesmannen må roe seg
12.09.2014
Leder for «Velg sjøveien» kampanjen, Hans Christian Haram vektla betydningen av økt volum via sjøveien kontra vei, da førstnevnte er både kostnadsbesparende og gir store miljøgevinster.
Arrangør og Havnedirektør i Karmsund Havnevesen Tore Gautesen, brukte sitt innlegg til å presentere havnevesenets planer, og trakk frem Husøy som et dominerende knutepunkt for fremtidig varetransport fra Vestlandet til Østlandet.
Reidar Retzius fra Sea Cargo som nylig har dratt i land en storkontrakt med Hydro fortalte publikum om rederiets satsningsområder og viktigste konkurransefortrinn. Den nye kontrakten innbefatter at Sea Cargo skal frakte ca. 900 000 tonn aluminium ut i Europa. Sea Cargo disponerer i alt 10 skip, der 7 av disse er såkalte roro (roll on-roll off) skip, et segment der rederiet er en av de ledende aktørene. For uten Sea Cargo holdt også rederiene Nor Lines og NCL innlegg om egne konsept.
Bedriften Mørenot var en av de første som etablerte seg på Husøy i 1994. Etableringen ble hovedsakelig gjort på grunn av at området var en del av en fiskerihavn, men i følge daglig leder Roar Østebøvik utgjør opprett og havbruk største del av omsetning i dag. Han framhevet også at Husøy-området har en optimal beliggenhet i forhold til bedriftens nåværende virkeområde.
Les også: https://nforeningen.no/alt-fra-taco-til-takstein/
https://nforeningen.no/mer-gods-p%C3%A5-kj%C3%B8l
Bildet under: Reidar Retzius fra Sea Cargo