Kevin Keegan til Haugalandskonferansen

22.10.2014
Han var her i 1978. Number 7 is back!
Kevin Keegan- en levende legende i europeisk fotball, kommer til Haugalandskonferansen 6. mars 2015. «Teamwork» er konferansens tema.

Sist var han iført kortbukse og mørkerød fotballdrakt. Det tyske topplaget Hamburger Sportsverein gjestet et fullsatt Haugesund Stadion for å spille mot 70-årenes topplag i Haugesund, Vard.

Nå kommer han i dress- for å holde foredrag. Og på scenen møter han, pussig nok,  mannen han spilte mot på Haugesund Stadion for 36 år siden- i drakt nummer 7. Egil Severeide.

-Det var stort å møte Keegan den gang, og det skal bli stort å møte han igjen. HSV vant 5-2 og Keegan viste hvorfor han ble kåret til Årets Spiller i Europa to år på rad.

Men han var også en veldig jovial og ydmyk type, som tok seg god tid til å snakke med oss spillere, fans og presse under besøket i Haugesund, sier HN-direktøren, som på 70-tallet opplevde å spille mot verdensstjerner som George Best, Bobby Moore, Trevor Brooking, Allan Ball, Martin Peters og andre britiske idoler.

Kevin Keegan ble to ganger utnevnt til "Årets spiller i Europa" og var uten tvil den store fotballstjernen i Storbritannia på 1970-tallet.

Fra 1971 til 1977 scoret han 100 mål for Liverpool og hjalp klubben til å vinne 1 Serievinnercup, 2 UEFA-cuper, 3 ligatitler og 1 FA-cup. Han spilte 63 kamper med det engelske flagget på brystet.

Etter en lang karriere som spiller og manager la Kevin Keegan fotballen på hylla for fem år siden. Nå jobber han som ekspertkommentator for TV-stasjonen al Jazeera i Quatar, og pendler rett så ofte til og  fra hjemmet i Manchester.

Keegan er også en ettertraktet foredragsholder, men vanskelig å lokke utenfor landegrensene. Han var på en sjelden visitt i Trondheim og Rosenborg i september.

I god tid før det hadde Næringsforeningen bestemt seg for å hente ham til Haugesund.

-Vi sendte vår beste kvinne opp til Trondheim for å overtale ham, og Ingeline klarte brasene. Hun hadde med seg programmet for Haugalandskonferansen og viste bilder fra sist han gjestet Haugesund.

Det gjorde ham ekstra nysgjerrig, og han tente veldig på temaet «Teamwork», som skal gå som en rød tråd gjennom konferansedagen. Ei ukes tid senere kom bekreftelsen på at han gjerne vil komme, sier Egil Severeide.

Det koster å skaffe stjerner til Haugalandskonferansen, og Næringsforeningen måtte ha finansiell hjelp for å klare dette løftet.

Severeide er svært glad for at  Westcon Løfteteknikk har sagt ja til å bidra til at Kevin Keegan kommer til Haugalandskonferansen 2015.

Les mer om Kevin Keegan her:

Men Haugalandskonferansen 2015 er langt mer enn Kevin Keegan. Et knippe av Skandinavias fremste foredragsholdere kommer til Haugesund og skal berøre temaet "Teamwork" fra forskjellige vinkler.

Her kan du lese mer om dem:

NB! Billettsalget åpner ikke før førstkommende mandag kl. 10

Bilde av mail 2015