Konge på haugen

28.11.2008
- Det verste jeg vet er folk som ikke tar beslutninger. Folk som bare jatter med og ikke har guts til å ta en avgjørelse. Møt Kjell Spanne, kongen på haugen..

Jeg tør vedde på at ytterst få av dem som har møtt den høyvokste næringslivslederen etterpå vil si at ham kan de faktisk ikke huske. Ingen kan ha et likegyldig forhold til Kjell Spanne.
Enten får de bakoversveis over språkbruken. Kjell Spanne er ikke kjent for å pakke inn sitt budskap i bomull. Der i gården kommer det rett fra levra.
Eller de himler med øynene over 47-åringens handlekraft. Om det er idrettslag, foreningsliv eller i jobbsammenheng. Kjell Spanne får ting til å skje. Skjer det ikke ved andres hjelp, tar han saken i egne hender.
Egentlig er han en oppkomling; født inn i en arbeiderfamilie på Spanne som nest yngst av seks søsken. Lærte seg tidlig å ta tak, og startet sin jobbkarriere med å kjøre isbil. Som 19-åring brakk han foten, midt i en periode der han kavde for å komme seg inn i Vards A-lagsstall. Han skulle egentlig bli lærervikar, men havnet som annonsekonsulent i Haugesunds Avis. Så gikk turen tilbake til fotballen og Vard, der han var daglig leder i tre år, før han igjen var tilbake i avishuset.
- Det var nærmest en sensasjon, minnes han. Ingen som forlot avisa, kunne regne med å få komme tilbake igjen. Jeg var et sjeldent unntak.
Så falt Block Watnes øyne på den geskjeftige selgeren. Lokalkontorsjef Arne Haldorsen tok Kjell Spanne i sitt brød, men etter tre år ble han hentet til salgskonsulentjobb i Bo Andrèn.
Der har han blitt værende.
Nå er det 21 år siden og Kjell Spanne er konge på haugen. Bokstavlig talt. For om få dager tar Spanne med seg et stort flyttelass og forlater den staselige villaen på høyden ved Haugesund Sjukehus for å etablere seg i Longhammarvegen på Raglamyr.
Det ser ikke ut som om han er så veldig keen på å flytte, der han legger armene bak hodet og filosoferer over livet i det ærverdige kontoret i villaen i Jonas Liesgate. Der, i bygget som HMVs grunnlegger i sin tid reiste og der tyskerne skal ha forlystet seg med både piker, vin og sang i krigens dager, der har Kjell Spanne gode minner.
- Et flott hus, men det ble for lite og upraktisk for oss. Nå har vi solgt det til Helse Fonna, forteller han. – Vi fikk en bra pris, for vi solgte akkurat da markedet var på topp for ett års tid siden. 16 millioner lar seg høre.

Bo Andrén Norge AS er landets ledende entreprenør på montering av eksklusiv heltre og lamell parkett. Selskapet ble etablert i 1973 og har sitt hovedkontor i Haugesund. Selskapet er eid av en svensk familie og Bobo Utvecklings AS er hovedaksjonær.
I dag har Bo Andrèn 33 ansatte, og solgte i fjor for nær 400 millioner kroner. Selskapet har gått i pluss i alle år og i fjor kunne Spanne bokføre et resultat før skatt på vel 11 millioner kroner.
De som kjenner Kjell Spanne godt, mener han er en god kremmer. Selv stusser han over uttrykket, og undrer på om det er negativt ladet.
- Men hvis en kremmer er en som gjør gode innkjøp og selger varen til en god pris, da stemmer det. Men det optimale er når både selger og kjøper er tilfreds. Jeg stresser veldig hardt at vi skal skape tillit hos kundene våre, sier Spanne.
Selv fremhever han ærlighet og engasjement som personlig egenskaper han verdsetter høyt. Han mener også at hans styrke er god kjennskap til produktene han skal selge og at han alltid forsøker å møte godt forberedt til møtet med kundene.
- Slurv og nonsjalanse byr meg imot, understreker han, og tilføyer gjerne at han betrakter seg selv om en omgjengelig person det er lett å komme i kontakt med
Hva liker han minst ved seg selv?
Han tenker seg om.
-Det er sikkert en del som oppfatter meg som veldig direkte. Jeg kan nok kanskje være oppfarende enkelte ganger, har ei kort lunte, men den brenner sjelden helt ut. Jeg prøver å etterleve det svenske ordspråket om ”Kopla inte inn kjeften før hjernan er ansluten”
Det er fotball som har tatt mest av Kjell Spannes 47-årige fritidsliv. Det har blitt mange dugnadstimer som trener og leder i Vard og Nord, men de siste årene er det blitt håndball for alle penga. Eldstesønnen Christian er en kommende stjerne på vår nasjonale arena og har gjort suksess i Drammen HK. Nå venter landslaget.
- Jeg skal innrømme det er litt stas å følge Christian. Jeg er litt stolt når jeg ser på Eurosport og de sier navnet på gutten min under Champions League-kampene. Jeg reiser så ofte jeg kan for å se kampene i Drammenshallen. Heldigvis har jeg en jobb som gjør det mulig å kombinere forretningsreiser og fritidssysler, sier Kjell Spanne.
Næringslivslederen fra Spanne har bygd seg hus på hjemstedet der han vokste opp og betrakter seg som en familiekjær person. Sammen med kona Wenke og de tre barna er han en hyppig bruker av familiens sommerlandsted i Vikebygd og hytta på Seljestad.
- Jeg må kople ut av og til, og roen finner jeg på hytta, sier Spanne som når dette intervjuet foretas er på reisefot til Barcelona.
Ikke for å bade og nyte ferielivets gleder. Men for å se sønnen matche seg mot et av verdens beste håndballag…