Kritisk situasjon!

20.03.2020
Resultatene av medlemsundersøkelsen er lite lystig lesing, sier lederen av Næringsforeningen fra sitt hjemmekontor.
Resultatene av medlemsundersøkelsen om Corona-effekten er klare. -Det er lite lystig lesing, sier lederen av Næringsforeningen, Bernt Jæger.
-Vi ønsket å få en rask tilbakemelding fra våre medlemsbedrifter om situasjonen i markedet, og sendte tirsdag ut en spørreundersøkelse til våre medlemsbedrifter. I skrivende stund har vi mottatt svar fra 195 bedrifter, og svarene vi får inn skremmer oss, sier Bernt Jæger, adm.dir i Næringsforeningen Haugalandet.

Hele 51% oppgir allerede at omsetningen nå er vesentlig redusert, og 42 % sier at det er svært sannsynlig at de kommer til å permittere og har sendt ut varsel. Det som kanskje uroer oss aller mest er at ca.55% av våre medlemsbedrifter allerede forventer at dette vil påvirke bedriftens resultat for inneværende år i stor / kritisk grad.

-Når det gjelder regjeringens tiltakspakke svarer 54% at regjeringens tiltakspakke ikke er tilstrekkelig, mens 46 % sier den er det. – Her er altså medlemmene mer delt. Ut fra kommentarene tyder dette på flere ting; vi er har ikke sett effekten av tiltakene enda, og mange legger vekt på at tiltakene ikke er tilstrekkelige for å demme opp for total omsetningssvikt som dessverre alt for mange opplever. I den sammenheng etterlyser også flere at de offentlige aktørene bidrar med å realisere store og små prosjekter nå, for det er selvsagt essensielt å ha omsetning fremover; For å gjengi en kommentar fra skjemaet ordrett - uker kan gå bra, men måneder i denne situasjonen havner i skifteretten, sier Jæger.

Av medlemmene som svarte på undersøkelsen svarer hele 68 % et de jobber i bedrifter som har personer i hjemmekontor.

Svarene Næringsforeningen har fått inn og samtlige kommentarer er formidlet til våre representanter på Stortinget, og helsepolitisk talsperson for Høyre, Sveinung Stensland, har følgende kommentar til undersøkelsen:

-Undersøkelsen bekrefter tilbakemeldingene jeg får direkte fra mange i lokalt næringsliv. Dette er tøft, dette svir og mange er usikre. Det gjør vondt å prate med tradisjonsrike bedrifter som allerede permitterer store deler av arbeidsstyrken og sågar stenger helt. Selv om helsen er viktigst nå, noe som preger min dialog med helsedepartementet, er det vesentlig at vi holder liv i lokalt næringsliv og sikrer arbeidsplasser. Derfor har jeg formidlet det jeg har fått av innspill videre og passer på at ting følges opp. Det kommer stadig nye og kraftfulle tiltakspakker, milliardene sitter løst. Det skal ikke stå på penger, er mantraet internt i regjeringen og også utad. Dette skal vi komme gjennom sammen, men det blir nok en hard tur for de aller fleste, sier Stensland.

-Vi kommer til å gjenta undersøkelsen om fire uker for å være oppdatert på utviklingen. Vår jobb er å bidra til at våre bedrifter har best mulig rammebetingelser, og aldri har dette vært viktigere, avslutter Jæger.

Nyttig lenke: Næringsforeningen har samlet all informasjon fra NAV, Regjeringen, NHO mfl på ett sted.

Bilde under: Sveinung Stensland, helsepolitisk talsperson for Høyre.

Skisse under: 55% av våre medlemsbedrifter forventer at dette vil påvirke bedriftens resultat for inneværende år i stor / kritisk grad.