- Dårlig reklame for sjøtransporten
20.10.2021
- Jeg liker det ikke. Kaoset i containertrafikken setter sjøtransporten i et dårlig lys, sier Bente Hetland i NCL, her sammen med operasjonssjef Christian Knutsen.
NCL (North Sea Container Line) er markedsledende på containertransport i Norge, og har hovedkontor i Haugesund.
Ettervirkningene av pandemien har ført til krise i varetransporten på verdenshavene. Ifølge Hetland er stengte eller overfylte havner årsakene til at varer fra spesielt fra Asia er
kraftig forsinket og dyrere å frakte.
-Hagemøblene som skulle til butikkene i mai kom ikke før i august. Fraktkostnadene fra Asia har flerdoblet seg. Terminalene er overfylte, og en tur som normalt tar syv dager tar
nå 10. I Kina stenges havner ned ved det minste tegn til covid.
Hele imaget til sjøtransporten står i fare på grunn av de negative erfaringene som kunder over hele verden opplever, sier Hetland.
Hun driver et selskap som i 2020 hadde sitt beste driftsår noensinne med en omsetningpå over 550 millioner og et overskudd på over 10 prosent.
-Vi ble så deprimert av å lage den ene kriseplanen etter den andre at vi snudde oss rundt og gav gass i stedet. Vi økte kapasiteten i stedet for å kutte, og fikk god drahjelp av lav oljepris, gunstig valuta og rimelige fraktkostnader.
-Vi kommer til å få en fin omsetning og vekst av fraktet containere i 2021 også, men resultatet blir langt fra det samme. Hovedårsaken er at skipene har steget med rundt 200 prosent, en betydelig høyere oljepris og negativ kursutvikling på den norske krona, sier Hetland.
I Europa er det særlig Storbritannia som sliter. Covid, kombinert med Brexit, har ført til at kapasiteten i mange britiske havner er strupet. En ventetid på to-tre dager for å komme inn og ut av havner er ikke uvanlig. En av konsekvensene er at lakseruten mellom destinasjoner på norskekysten og England som ble startet opp i fjor, er satt på vent.
-Vi håper vi kan starte opp igjen når forholdene normaliserer seg, sier Hetland.
Maritim