- Tanken er å øke størrelsen på selskapet betydelig de neste årene

14.07.2021
Næringslivet gjør seg klar for et nytt industrieventyr
Reach har god utvikling på forretningsutvikling i havvind og de økonomiske resultatene har bedret seg

- Tanken er å øke størrelsen på selskapet betydelig de neste årene og ta en større del av havvind-markedet, sier Chief Commercial Officer i Reach Subsea, Bård Thuen Høgheim.

Selskapet har kontorer i Haugesund, England og USA. Ca 70 prosent av de 100 ansatte har base i Haugesund regionen.

Høgheim opplever at Haugalandet har tatt en aktiv rolle innen havvind.

- Vi har jo verdens første flytende vindturbin. Så vi ligger langt fremme til å ikke ha et hjemmemarked…

- …enda, legger han til.

Hjemmemarkedet begynner nå å røre på seg. Åpningen av Utsira Nord for flytende havvind har skapt store forventinger blant industrien og underleverandører.

Verden følger med på Haugalandet.

Nå satser Reach for fullt med et nytt produkt rettet spesielt mot havvind-markedet: Reach remote

- Du fjerner bemanningen på båten totalt og opererer ROV og Subsea tjenesten fra en ubemannet plattform, forklarer han.

- Hva gjør denne satsingen spesielt egnet for havvvind-markedet?

- På grunn av bærekraft. Vi reduserer karbon fotavtrykk med over 90%. I tillegg reduserer vi kostnaden betydelig og har store operasjonelle fordeler. Vi kan for eksempel jobbe nærmere vindmøllene og de roterende bladene, siden båten ikke er så høy. Mindre båt betyr også mindre trussel for strukturene, sier han.
Jobb & næring