Selger Gyda – satser på mer cruise

27.09.2023
Margaret Hystad gleder seg over gode tall på cruisesatsingen, men vil at mer av verdiskapningen skal tilfalle lokale aktører.
Margaret Hystad har solgt cruisebåten Gyda til en greker. Hun vil ha noe mer bærekraftig og fremtidsrettet. Cruisesatsingen gir mersmak.

- Detta e jo skoi, sier hun og titter på tallene hun får opp på skjermen i lokalene på Risøys østkant, der morgenfriske kvinner svømmer om kapp utenfor vinduene- hutrende på vei til Viking Adventures varmende sauna.

- 8518 besøkende så langt i 2023- nesten en tredobling fra året før. Nå har vi kjørt oss inn, nå skal vi optimalisere driften, og spisse oss mot de tilbudene vi vet at cruiseturistene liker best, sier karmøyinvestoren.

Mens Haugesund høster heder og ære internasjonalt for sin cruisesatsing, slåss Margaret Hystad og Viking Adventure mot selskaper fra Bergen, Stavanger, Ålesund og Oslo om cruiseturistenes gunst. Agenter for disse selskapene frir til cruiseselskapene, mens de seiler mellom utenlandske og norske destinasjon med tilbud om «Hop on- hop off» busser, tog og ulike turer til attraksjoner og historiske steder.

Egen vei
Viking Adventure har valgt sin egen vei. Turistene kan melde seg på selskapets ulike tilbud via nettet eller ved kaien på Garpaskjær, der båtene legger til.

- Da har vi større frihet til prissetting og håndteringen av passasjerene. Det  viktigste for oss er lokal forankring og lokal verdiskapning. Det er for gale at verdiskapningen skal havne i nabobyene, når Haugesund har fått en slik status som cruisedestinasjon, sier Hystad.

Hun er glad for samarbeidsavtalen med lokale aktører som f.eks. Karmøy Taxi, som sikrer tilgang til bil- og busstransport av cruisepassasjerer i regionen. Nå leter hun etter flere lokale aktører som kan gi et enda bedre aktivitetstilbud enn det selskapet i dag tilbyr til Himakånå, Kringsjå, «Highligths in Karmøy» med flere.

- Vi vet at turistene foretrekker lokale tilbud, sier Hystad, som også utfordrer kommunen til å oppgradere fasilitetene i byen.

- Vi tar i mot tusenvis av passasjerer i uisolerte juleboder på kaien, og toalettkapasiteten er til å grine av. Dette bør en by som er kåret til «Port of the year» ta tak i, sier hun.

Hurtigruta
I oktober starter Hurtigruta med anløp til Haugesund. De første gangene legger skipene til ved Husøy, men så er Garpaskjær destinasjonen.

- Her får vi en flott mulighet til å forlenge sesongen. Vi har inngått direkte avtale med Hurtigruta rederiet om hva vi kan tilby, og har skreddersydd et opplegg tilpasset turistene om bord og vår destinasjon.  Her ligger store muligheter for lokalt samarbeid, sier Margaret Hystad, som snart må se at hurtigbåten Gyda, som ligger fortøyd ved kaien på Risøy, forsvinner til de greske øyer.

- Gyda har gjort sitt. Nå blir den partybåt i Hellas. Vi må ha en mer bærekraftig båt, og vi har flere alternativer i kikkerten, smiler Margaret Hystad.
Jobb & næring