Bedrifter kjemper om lærlingene

17.06.2022
Faglærer på Haugaland VGS, Julie Holst Vaaden, under et innlegg på Næringsforeningens frokostmøte.
-Vi har lærlinger som har fått tilbud fra flere bedrifter, sier faglæreren stolt.

Stor behov for IT-kompetanse har skapt en økt etterspørsel etter lærlinger. For å gi oss et bilde av etterspørselen forteller faglærer på Haugaland VGS, Rune Karlsen, at de i dag har 50 læreplasser og 30 elever i klassen.

-Det er rett og slett bedrifter vi må si nei til, sier han.

I et innlegg på næringsforeningens frokostmøte trekker faglærer på Haugaland VGS, Julie Holst Vaaden, frem det hun mistenker kan være suksessfaktoren: Elevenes evne til problemløsning.

-Å kunne finne ut av ting selv, er noe av de viktigste de lærer hos oss, sier hun.

Hun beskriver stor etterspørsel etter ungdommene.

-Vi har til og med lærlinger som har fått tilbud fra flere bedrifter, sier hun stolt.

-De har levert langt over forventning

Haugaland VGS utdanner elever innenfor IT drift og utvikling. Til høsten tar Haugaland Kraft og Omega 365 for første gang opp lærlinger innen IT-utvikling faget.

Haugaland Kraft har som mål at 10% av de ansatte er lærlinger. I dag har selskapet rundt 500 ansatte.

-Vi har så mange lærlinger at vi i praksis er et eget opplæringskontor, forklarer leder systemutvikling i Haugaland Kraft, Petter Hareim.

For Hareim er det viktig at lærlingene blir tatt godt vare på. Han benyttet anledningen på frokostmøte til å skyte av elevene som har vært på praksis.

-De har levert langt over forventning. De skriver kode som kundene til Haugaland Kraft ser når de åpner kundeappen, sier han.

Omega 365 har planer om å doble antall ansatte på 4 år. Tilgang på lærlinger kan påvirke evnen deres til å nå dette målet. Bedriften har i dag tatt opp 6 lærlinger innenfor IT-utvikling. Teamleder i Omega 365, Roger Torkelsen, er ikke redd for å sette lærlingene rett i arbeid.

-De skal rett ut i det virkelige liv og inn i team som jobber for kunder, sier han.

Kan hjelpe bedrifter

Karlsen har en oppfordring med bedrifter som sliter med kapasitetsproblemer.

-Vi håper at bedrifter står med åpne armer når elevene er ute og banker på dører. Praksisperioden er en god mulighet til å sjekke ut litt, både for bedriften sin del og eleven, forklarer han.

Han mener en aktiv satsing på lærlinger kan være en del av løsningen for bedrifter som sliter med kapasitetsutfordringer.

-Vi kan hjelpe bedrifter allerede nå i august, avslutter han.

Utdanning