FRAMsnakk: Ny konsernsjef i Haugaland Kraft

28.06.2022
Pablo Barrera er ansatt som ny konsernsjef i Haugaland Kraft AS.
Se hele videointervjuet her!
Pablo Barrera blir ny konsernsjef i Haugaland Kraft AS. Han tar over etter Olav Linga som i vinter offentliggjorde at han ville gå av med pensjon etter 18 år i selskapet. Den nye konsernsjefen kommer fra Yara International hvor han har hatt en rekke internasjonale lederstillinger.

Adm. dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger, tok en prat med den nye konsernsjefen og benyttet anledningen til å ønske han velkommen tilbake til Haugalandet.

Du kan se hele videointervjuet under.

I en pressemelding skriver Haugaland Kraft mer om bakgrunnen til Barrera.

-Pablo bringer med seg bred erfaring fra ulike roller i Yara og hans tidligere arbeidsgiver The Boston Consulting Group. Han kommer til Haugaland Kraft fra et internasjonal verv som administrerende direktør for IMAGINE Food Collective, et verdikjedesamarbeid for de største globale private aktørene innen mat og landbruk, hvor han var på utlån fra Yara. Før den tid har han hatt ulike roller i konsernledelsen som har inkludert globalt ansvar for innkjøp, logistikk, strategi og forretningsutvikling, kommunikasjon og myndighetskontakt. Han var medlem av konsernledelsen fra 2018 til 2021, og før det var han landssjef for Yaras virksomhet i Chile, heter det i pressemeldingen.

Styreleder Petter Steen gleder seg over at Haugaland Kraft får en så erfaren, uredd og fremtidsrettet toppsjef til konsernet.

- Pablo Barrera sitter inne med unik kunnskap og erfaring som vil bidra til å ta konsernet inn i en ny tid, samtidig som alt det gode som er bygget opp gjennom mange år, tas med videre, uttaler styrelederen. Vi ser frem til å få Pablo som ny konsernsjef i Haugaland Kraft. Hans oppgave blir å bygge videre på det grunnlaget som er lagt av Olav Linga, samtidig som han skal bidra til å realisere selskapets mål om å utvikle ny forretningsvirksomhet som en del av det grønne skiftet, sier Steen.

Steen trekker frem Barrera sine lederegenskaper, analytiske evner og klare fokus på kraftbransjens rolle i å skape et bærekraftig samfunn som utslagsgivende for styrets valg av ny konsernsjef.

- Han er også en leder som har omsorg for menneskene rundt seg, noe som betyr svært mye i et stort konsern med over 500 ansatte, avslutter styrelederen.
FRAMsnakk