Cegal SYSCO blir Cegal

03.05.2022
Fusjonen mellom Cegal og SYSCO sluttføres med nytt navn og ny logo. Nå er fundamentet lagt for å bygge et ledende, globalt teknologiselskap for energisektoren.
Høsten 2021 ble det kjent at de to teknologiselskapene Cegal og SYSCO fusjonerte til én teknologileverandør for hele energibransjen. Visjonen er å skape et ledende, globalt teknologiselskap som skal være en sterk bidragsyter i det grønne skiftet for hele energi-industrien, fra olje og gass til vannkraft og andre fornybare energikilder, skriver selskapet i en pressemelding.

– Energibransjen har et stort behov for å levere energi på nye og bærekraftige måter. Det grønne skiftet gjør at det investeres enormt i teknologitransformasjon, sier konsernsjef Dagfinn Ringås i Cegal og han fortsetter:

– Vår nye profil understreker at vi skal spille en nøkkelrolle i det grønne skiftet. Vi har også beholdt Cegal-navnet for å ivareta de lange tradisjonene selskapet har i energisektoren.

Nye kunder og mange nye ansatte
Markedet har tatt godt imot fusjonen. Mange søker seg til det nye teknologiselskapet. I løpet av 2022 er Cegal i rute med å rekruttere over 200 nye ansatte – det vil si cirka én ny ansatt pr. arbeidsdag.

Også gamle og nye kunder omfavner Cegal. En av kundene som nylig er kommet til er det norske elbilladeselskapet Easee, som for tiden har stor suksess internasjonalt. Visjonen til Easee er å forme fremtidens strømnett. Selskapet valgte Cegal som IT-driftsleverandør blant annet på grunn av ambisjonen om å bli verdens ledende teknologiselskap for energisektoren.

– Cegal SYSCO-fusjonen ga oss en teknologileverandør med fokus på løsninger for det grønne skiftet i energibransjen. Vi ser frem til å bli bedre kjent med hvordan Cegal kan hjelpe oss og hvordan vi sammen kan utvikle løsninger for det grønne skiftet og som bidrar til å forme framtidens strømnett, sier Kjartan Tjessem Østrådt, IT Manager i Easee.

Ivaretar fleksibilitet og flat struktur
Transformasjonen av den internasjonale olje- og gassektoren og dreiningen mot fornybare energikilder skjer nå i en rasende fart. Moderne, skybasert teknologi som forenkler komplekse IT-løsninger er nøkkelen til suksess. Cegal og SYSCO har begge lang erfaring med digitalisering og modernisering med kunder i denne sektoren.

– Vi skal være tydelige på hva vi driver med; industriell programvare, konsulenttjenester i verdensklasse, samt leveranse av sikre og stabile skydriftstjenester. Slik blir vi en sterk bidragsyter for å drive frem det grønne skiftet, samtidig som vi også skal håndtere andre industriers utfordringer, fortsetter Ringås.

– Cegal skal vokse, men vi skal beholde fleksibiliteten, tempoet og den flate strukturen, med masse energi og positivitet. Det er og skal alltid være morsomt å gå på jobb hos oss, understreker konsernsjefen.

Fortsetter veksten
Fusjonen har ikke gått utover veksten. Omsetningen for fjoråret for det sammenslåtte selskapet endte på 1,41 milliarder kroner. Det er en vekst på 5 prosent år over år, proforma. Driftsresultatet før avskrivninger endte på 293 millioner kroner. Det gir en EBITDA margin på 21 prosent. Ordreinngangen i fjerde kvartal 2021 var på 2,6 milliarder kroner.

Cegal ble etablert i 2000 i Stavanger og har senere vokst kraftig både organisk og gjennom oppkjøp. Cegal er etablert som en ledende, global leverandør av teknologi og tjenester særlig innen olje og gassindustrien.

SYSCO ble etablert i Haugesund i 2004. Siden starten har selskapet hatt en sterk og lønnsom vekst år etter år. Fra den spede starten med 4–5 ansatte og noen få millioner i omsetning, har selskapet bygd seg opp til den ledende leverandøren av teknologi og tjenester til den norske energibransjen og er Nordens ledende Oracle-partner.

Selskapsfakta
Cegal skal skape nye digitale suksesshistorier. De er nå 850 ansatte fordelt på kontorer i åtte land og omsatte for rundt 1,4 milliarder kroner i 2021. De er i vekst og posisjonerer seg for å bli en global aktør og en solid og profesjonell teknologipartner for sine kunder. Cegal skal forme den digitale fremtigen med lettfattelig og moderne programvare, konsulenttjenester i verdensklasse, samt leveranse av sikre og stabile skytjenester.
Teknologi