Deler erfaringene fra dataangepet på Tech-dagen

15.03.2022
Malermester i Malermesterfirma Emberland, Rune Kjelsnes, deler historien på Tech-dagen 21. april.
-Coronaen er peanøtter sammenlignet med å bli hacket, sier malermesteren.
I 5 år på rad kvalifiserte Malermesterfirma Emberland AS seg til den prestisjetunge tittelen «Gasellebedrift» - en betegnelse for bedrifter som har mer enn doblet omsetningen i løpet av 4 år.

-Det blir nok en stund til vi kommer tilbake der vi var, sier Rune Kjelsnes oppgitt, mens han betrakter diplomene på veggen.

Kjelsnes er malermester i selskapet som i fjor, sammen med en del andre bedrifter, ble rammet av et dataangrep.

-Du tror du er sikker, men du er ikke så sikker som du tror. Du må nesten oppleve det for å forstå hvor galt det kan gå, sier han.

På Tech-dagen 21. april deler han nettopp det han opplevde og erfaringene fra dataangrepet som snudde opp ned på virksomheten. Program og påmelding her.

-Det var som å gå i blinde

Det tok ikke lang tid etter angrepet før han så konturene av hvor galt det kom til å bli.

-Plutselig mistet vi tilgang til alt. I perioden 23. april til 19. mai hadde vi kun tilgang til e-post. All informasjon tilknyttet avtaler, tilbud, timeføring og regnskap forsvant. Det var som å gå i blinde, sier han og gir oss et eksempel:

-Et par dager etter angrepet skulle vi betale ut lønn. Regnskapsføreren spurte meg hvem som skulle ha hva. Jeg hadde jo ikke peiling fordi alle timelistene var borte. Da gikk det opp for meg hvor sårbare vi egentlig var, forklarer han.

Han beskriver en desperat situasjon i bedriften.

-Coronaen var peanøtter i forhold til å bli hacket. Og coronaen har rammet oss hardt. Vi innså at dersom vi skulle fortsette å drive så måtte vi brette opp ermene, sier han.

Administrasjonen satte i gang med å gjenopprette kontrollen på driften. Nesten ett år senere er han overrasket over hva de har greid å gjenskape. Men det har vært dyrt. Kjelsnes regnet seg frem til at antall interne timer brukt på brannslukking tilsvarer et helt årsverk.

-Se for deg at du går inn i et hus som nesten har brent ned. Du går inn og prøver å samle sammen og redde det som er igjen. En excel-fil med timer der og en kalkyle som ble brukt i et tilbud der, men selve tilbudet måtte jeg kontakte kunden for å få tak i. Det er utrolig hva du klarer å gjenskape, men du greier ikke å lage alt på ny, sier Kjelsnes.

Malermesterfirma Emberland opplevde enorm vekst frem til de ble angrepet.

Gode kollegaer og kunder

Hverdagen for Kjelsnes gikk fra høyt tempo i dialog med kunder til høy puls og brannslukking innestengt på eget kontor. Påkjenningen kjente han til slutt på kroppen. Han skryter av folkene rundt seg som sto på i en periode der han midlertidig måtte trekke seg litt tilbake.

-Jeg er utrolig heldig som har hatt gode kollegaer og ikke minst forståelsesfulle kunder i denne perioden. Uten dem hadde vi ikke overlevd, sier han.

Driften er nå tilbake på sporet og selskapet har sikret seg ordrereserver som strekker seg ut året. Kjelsnes jobber for øyeblikket med å tegne cyberforsikring – noe han for øvrig anbefaler at alle bedrifter skaffer seg. I tillegg har han fått på plass det noen kanskje ser på som en utdatert lagringsmetode.

-Vi printer ut viktige dokumenter og oppbevarer dem i permer på et kontor, forteller han og smiler mens han innser ironien.

Malermester Rune Kjelsnes. Her avbildet foran hyllen med permer som nå fungerer som et siste ledd med sikkerhet dersom de blir utsatt for et nytt dataangrep.
Teknologi