Doblet omsetningen med fornyet forretningsmodell

01.10.2021
Markedsdirektør, Nils Olaf Osnes (til venstre), og Adm. dir i Daniel Tolås i Rico gruppen har grunn til å smile.
-Vi skal etablere den lokale avdelingen som et kompetansesenter, sier Rico-lederne.
 I 2020 omsatte Rico Gruppen for 34 millioner. Første halvår i 2021 omsatte bedriften for 32 millioner. De ligger altså an til å doble omsetningen på bare et år.

-Salget tok helt av. Vi fikk en større ordrereserve enn vi noensinne hadde trodd var mulig. På det meste hadde vi inne bestillinger til totalt 12 millioner, sier adm. dir i Rico Gruppen, Daniel Tolås fornøyd.

-Det var helt rått, legger markedsdirektør Nils Olaf Osnes til.

Rico Gruppen designer, produserer og monterer miljøvennlige innredninger til nyttekjøretøy. I tillegg leverer de profil og dekor og bygger om kjøretøy.
Nå forteller duoen om en forretningsmodell som kanskje ikke er helt ulik modellen til en annen lokal suksesshistorie – Autostore, men ikke samme beløper i sving sier Osnes med et smil.

-Vi skal etablere den lokale avdelingen som et kompetansesenter som i hovedsak jobber med design og produktutvikling. Produksjon og montering av selve innredningene skal i praksis kunne bli gjennomført av samarbeidspartnere hvor som helst i verden, forklarer Osnes.

Kompetansesenter på Haugalandet

Ifølge Osnes og Tolås var det i etterkant av et vellykket digitalt markedsstunt at de så potensialet fremover. De iverksatte grep for å håndtere pågangen. Løsningen var outsourcing av produksjondelen av virksomheten.

-Vi inngikk et samarbeid med et kommunalt selskap i Drammen som har tatt seg av produksjonen. Det har fungert veldig bra, forklarer Osnes.

Med hovedvekt på kompetanse er den nye forretningsmodellen med ande ord enkelt skalerbar. Osnes og Tolås bekrefter internasjonale planer fremover, men trekker frem viktigheten av en lokal tilstedeværelse.

-Vi skal ha et kompetansesenter på Haugalandet som vi skal være stolte av, sier Osnes.

-Og vi vet at den tekniske kompetansen finnes her, legger Tolås til.

Forsinkede billeveranser

Det siste året har på mange måter også vært utfordrende for Karmøy-bedriften. De miljøvennlige innredningene av tre ble plutselig mye dyrere da prisen for trevarer eksploderte tidligere i år. Forstyrrelser i global transport (les containermangel) og microchipper førte til at de måtte stoppe produksjonen av innredninger i en periode.

-Et etterslep på billeveranser har ført til at vi har måtte permittere ansatte her lokalt. Det er utrolig surt for oss. Vi har laget innredning til biler som ble bestilt i vår som enda ikke har kommet. Det er utrolig dyrt å ha det stående på lager, sier Osnes alvorlig.

-Vi har ordre på ca 4,5 millioner tilknyttet biler som vi ikke har mottatt enda. Det er dette vakuumet vi befinner oss i nå, forklarer Tolås.

Ellers er også Rico i gang med etablering av fem nye avdelinger nasjonalt,  innen bilombygging. Dette dreier seg hovedsaklig om bygging av spesialtilpassede biler tilrettelagt personer med nedsatt fuksjonsevne.

-Vi har mange baller i luften, og en svært spennende tid i møte, avslutter Tolås.