Rico Yrkesinnredning gjør seg klar for internasjonal vekst

20.01.2022
Rico Gruppen outsourcer produksjon, men hovedkontoret og kompetansesenteret forblir på Haugalandet. Avbildet fra venstre: Administrerende direktør i Enter Kompetanse, Sebastian Geverk, daglig leder i Rico Gruppen, Daniel Tolås og markedsdirektør Nils Olaf Osnes.
-Vårt hovedkontor vil fortsatt være lokalt plassert på Haugalandet, med fokus på kompetanse, utvikling, drift og salg, sier Nils Olaf Osnes.
-Rico Yrkesinnredning, produsent av miljøvennlig varebilinnredning til yrkesbiler, med hovedkontor pa Karmøy, tar nå enda et skritt i reisen mot reell internasjonalisering, skriver selskapet i en pressemelding.

Selskapet outsourcer hele produksjonen av innredning fra fabrikken pa Karmøy, til en ekstern produsent i Drammen.

-Vi har i en lengre periode jobbet aktivt med vår vekststrategi og internasjonalisering, tett på de landsdekkende avtalene selskapet har gjort de siste arene med større kjeder innen elektro og VVS. Corona pandemien satte en stopper for dette arbeidet, og vi har benyttet tiden på å utvikle en helt ny og forbedret produktlinje. Nå er vi klare for a ta det neste store skrittet pa var vekstreise. Vi avslutter egenproduksjon og flytter det hele over til en stor ekstern produksjonsbedrift sentralt pa ¢stlandet. Dette gir ass den nødvendige produksjonskapasiteten og fleksibilitet som er med a understøtte var vekststrategi både i Norge og lnternasjonalt. Dette er også innen var miljøprofil og bidrar til våre klimaåal om å opprettholde et miljøvennligt produkt, sier han.

Markedssjef Nils Olaf Osnes fortsetter:

-Vårt hovedkontor vil fortsatt være lokalt plassert pa Haugalandet, med fokus på kompetanse, utvikling, drift og salg. Med outsourcing av produksjonen, gir det oss mer tid til a fokusere pa produktutvikling og optimale løsninger for våre kundegrupper. Vare lokale kunder vil fortsatt fa den samme service som tidligere her lokalt, men hvor selve innredningen blir produsert eksternt. Vi fortsetter med produksjon i Ravn Profil og Rico Bilombygging, og nettopp Rico Bilombygging vil jo gjøre monteringsarbeid for alle lokale kunder, sier han.

Strategisk plassering

Produksjonen vil nå ligge 10 min. fra Bilimport-kaien til Norge, der alle bilene kommer inn til landet.

- Dette vil bli til stor hjelp da det dukker opp nye bil-varianter. Vekstplanen for Rico Yrkesinnredning og vårt innredningskonsept inneholder mange spennende elemeneter, hvor dette kun er et av mange steg pa denne reisen, og det vil komme flere spennende elementer i løpet av året, avslutter Osnes.