Dramatisk nedgang i salg og igangsetting av nye boliger

21.04.2023
Daglig leder i boligkjeden Urbanhus, Åse Kristin foss - Her avbildet under en panelsamtale på ByggArena. Foto: Grethe Nygaard
-Myndighetene må på banen for å sikre at vår største landbaserte næring står seg gjennom den perfekte storm, sier daglig leder i Urbanhus kjeden, Åse Kristin Foss
Analyser fra prognosesenteret viser at salget av nyboliger har falt 44 prosent i mars sammenlignet med mars i fjor. Samtidig er igangsettingen av nye boliger i mars er 64 prosent under mars 2022.

– Nå har vi en dramatisk nedgang i salg og igangsetting av nye boliger. Vi har ikke målt svakere første kvartal, siden vi startet med målinger i 1999, sier administrerende direktør Lars Jakob Hiim i Boligprodusentenes forening til E24.

Situasjonen påvirker også byggebransjen lokalt.

-Urbanhus kjenner seg igjen i trenden, men vi har heldigvis flere medlemmer som går motstrøms og viser til en positiv tendens med salg og igangsettinger, sier daglig leder i Urbanhus kjeden, Åse Kristin Foss i en kommentar til tallene.

Foss viser til pågående byggeaktivitet og kontraktsignering egne avdelinger.

-High-end segmentet er bedre rustet i forhold til økonomisk usikkerhet som renter, inflasjon og generelt høyt nivå på byggekost, men det er klart vi kjenner det, sier hun.

Hun mener bransjen trenger en boligpolitikk som demper rentepress og får kontroll på inflasjonen.

-Nå må myndighetene på banen for å sikre at vår største landbaserte næring står seg gjennom den krevende tiden, avslutter hun.

- Skatteutvalget sitt forslag om skatt på egen bolig, samt fjerning av skattefritak på fritidsbolig klinger svært dårlig, sier hun.

-Her er timingen elendig, legger hun til.

Hun ønsker også en enklere og mer forutsigbar byggesak.

Jeg får stadig henvendelser fra medlemmer som melder om uforutsigbare, langdryge og fordyrende byggesaker. Det virker på meg som det er uklare rammer og mangel på beslutningstagere. Når det er sagt, vil jeg presisere at vi ikke har hatt problemer i vår egen kommune, men man har jo fått med sag enkeltsaker som er løftet frem i media, sier hun.
Bygg & Anlegg