Edda Wind presenterer det første servicefartøyet bygget for nullutslipp

12.09.2022
Edda Breeze er det første av sju bestilte CSOV'er (servicefartøy) bygget for nullutslipp, og det gjør det til en milepæl for Edda Wind.
Edda Breeze er det første av 7 offshore vind servicefartøyer. Denne uken er det i Oslo.
– Det er spesielt for oss å ta Edda Breeze til Norge, hvor Edda Wind ble etablert i 2015. Nå får vi muligheten til å vise det første toppmoderne servicefartøyet til interessenter her hjemme, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.

Servicefartøyet, kalt Commissioning Service Operation Vessel (CSOV) på engelsk, er designet for operasjoner i havvindparker over hele verden. Bygget for utslippsfri drift med et hydrogenbasert fremdriftssystem, vil det muliggjøre bygging og idriftsettelse av vindparker uten å generere karbonutslipp innen får år.

– At det er det første av sju CSOV bygget for nullutslipp, gjør Edda Breeze til en milepæl for Edda Wind. Vi har stor tro på at den kommende hydrogenløsningen vil være ‘game changer’. Den er også et bevis på at vi fortsetter å forbedre vår drift, sier Walland.

Sterkt marked
Edda Wind planlegger en flåte av ni SOV og CSOV. Neste år vil seks av disse være i drift.

Når Edda Breeze er klar, skal det på en 10-års kontrakt med Ocean Breeze i vindparken Bard Offshore 1 i Tyskland.

– Som en tidlig pådriver for å levere spesialbygde fartøyer for offshore vind-operasjoner, har Edda Wind allerede oppnådd en solid merittliste i offshore vind-industrien. Vi ser fortsatt en sterk vekst i etterspørselen, sier Walland.

Med økt fokus på energisikring og akselerert fart på endring til fornybar energi, er det estimert at det vil være behov for mer enn 250 fartøyer innen 2030. Da er ikke Kina tatt med i beregningen. Dette overgår eksisterende tonnasje og ordrereserve på totalt 49 fartøyer, skriver Edda Wind i pressemeldingen.

– Vi har et sterkt fundament og er markedsledende i offshore vind-segmentet. Ved å kombinere innovative tekniske løsninger og årelang maritim erfaring, muliggjør vi at kundene våre kan akselerere overgangen til bærekraftig energiproduksjon, sier Kenneth Walland.

Om Edda Wind
Edda Wind er et ledende offshore vind-serviceselskap med hovedkvarter i Haugesund. Selskapet utvikler, bygger, eier og drifter spesialbygde Service Operation Vessels (SOV) og Commissioning Service Operation Vessels (CSOV) for offshore vind-parker over hele verden.

Edda Wind bygger neste generasjons offshore vind-servicefartøyer og jobber tett med partnere for å utvikle ny teknologi for å redusere utslipp uten å gå på bekostning av operasjonelle evner eller økonomisk konkurranseevne.

Selskapet eier og drifter to spesialbygde offshor wind-SOV’er, drifter en chartret frontløper og har sju dedikerte offshore vind-fartøyer under bygging – to SOV’er og fem CSOV’er – som skal leveres fra 2022. Alle nybygde fartøyer er klargjort for nullutslipps flytende hydrogen som energikilde.
Maritim