Enorm verdiskapning i maritim sektor

19.01.2023
F.v.: Havnedirektør Tore Gautesen, Karmsund Havn, leder Maritimt Forum, Sverre Meling jr., viseadministrerende direktør i Knut Knutsen OAS Shipping, Synnøve Seglem, banksjef i Sparebank1 SR-bank, Runar Hagland, leder HK Shipping Group, Kristine Skeie, og daglig leder i Westcon Yards, Øystein Matre.

Maritimt Forum la frem maritim rapport for Haugalandet og Sunnhordland
Det var folksomt i lokalene til Haugesund Rederiforening fredag forrige uke. Mange representanter fra den maritime næringen på Haugalandet og i Sunnhordland hadde tatt turen denne ettermiddagen. En ettermiddag med nettverksbygging, panelsamtale, kulturelt innslag og selvsagt en presentasjon av nøkkeltall fra maritim rapport.

Leder i Maritimt Forum og sekretær i Haugesund Rederiforening, Sverre Meling jr., kunne presentere noen imponerende tall.

– Samlet omsetning i 2022 var 57,53 milliarder kroner, fordelt på rederier, offshoreverft, skipsverft, tjenesteyting og leverandørbransjen, fortalte Meling jr.

Dette er en økning på 14,2% fra året før. Økning var det også i sysselsettingen. 4,7% økning gir et samlet antall sysselsatte i 2022 på 17.683. Antall opplæringsstillinger har en økning på 15,6%, så rekrutteringen til den maritime næringen høres god ut?

– Opplæringsstillingene er av avgjørende betydning for fremtiden for næringen. Vi er derfor godt fornøyde med å se fjorårets vekst i slike stillinger, sier Sverre Meling jr.

Snart landstrøm til cruiseskip
Meling ledet en panelsamtale med et knippe aktører fra den maritime næringen her i regionen. Havnedirektør Tore Gautesen fikk spørsmål om cruisetrafikken, som genererer gode inntekter for opplevelsestilbydere og handelsvirksomhet, men som enkelte også mener forurenser altfor mye.

– Det kommer rundt 400.000 cruiseturister til byen i år, 127 anløp. Ifølge Innovasjon Norge legger hver turist igjen 510 kroner, men Bergen opererer med kr. 1.000 pr. hode. Det blir det penger av. Nå er det heller ikke lenge før landstrømanlegget er klart, og 80% av skipene er utstyrt for å kunne koble seg til landstrøm, sa Gautesen.

Havnedirektøren kunne også meddele at Karmsund Havn har planer om en fordobling av sine arealer fremover.

Øystein Matre, daglig leder i Westcon Yards, fikk muligheten til å si litt om formueskatten.

– Den såkalte formuen er bundet opp i kraner og annet utstyr som ikke har samme verdi om det skulle vært omsatt. Eierne må ta 40-50 millioner ut av bedriften for å betale formueskatten. Dette går greit når bedriften går godt, men er svært krevende i vanskelige tider, sa Matre.
Maritim