Er helt enig med Næringsforeningen og Norges Lastebileier-Forbund

10.09.2024
Ordfører i Haugesund, Nils Konrad Bua, er helt enig med Næringsforeningen at 2+-feltet i Karmsundgaten ikke fungerer etter intensjonen. Her fra åpningen av studieåret på HVL.
- Virker mot sin hensikt med 2+-ordningen i Karmsundgata sier ordfører i Haugesund, Nils Konrad Bua.
Etter kronikken i Haugesunds Avis til adm. dir. i Næringsforeningen Haugalandet Bernt Jæger om 2+-ordningen i Karmsundgata, der han på vegne av transportnæringen ville ha denne ordningen fjernet, tok det ikke lang tid før næringen selv var på banen.

- Nok er nok, uttalte Jæger.

Sigve Lervik, som kurser yrkessjåfører og sitter i styret i Norges Lastebileier-Forbund i Rogaland fulgte opp med at denne ordningen må en få vekk snarest. Han mener sammen med mange andre yrkessjåfører at det skaper mange farlige situasjoner med pålagt skifte av felt.

Ordfører i Haugesund Nils Konrad Bua er helt enig med Jæger og Lervik.

- Dette virker mot sin hensikt med tanke på trafikksikkerhet. Formanskapet har løftet dette og har nettopp sendt en bestilling til Statens vegvesen der vi sier at 2+-ordningen ikke fungerer etter intensjonen. Nå må fornuften seire, sier Bua til Næringsforeningen.

Bua kan ikke si hvor lang tid det vil ta før svaret fra Statens vegvesen kommer.

- Vi håper dette kan ordne seg raskt. Intensjonen med 2+-feltet var god, men når det ikke fungerer slik det var tenkt, må dette reverseres. Det er viktig at vi politikere evaluerer oss selv, og nå gjør vi det. Så må fornuften seire, avslutter Bua.

Les kronikk i Haugesunds Avis fra Jæger her

Les sak i Haugesunds Avis om hva næringen selv sier her

Sparebank 1 Sør-Norge