Første salve markerte starten på ny Røldalstunnel

Denne uken ble den første sprengningssalven avfyrt på Seljestad-siden av den kommende Røldalstunnelen. Det markerer en viktig milepæl for E134-prosjektet mellom Liamyrane og Seljestad, det mest sentrale veiprosjektene for å sikre trygg og effektiv forbindelse mellom øst og vest.
Prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen omtaler sprengningen som en vesentlig hendelse som nå setter fart på tunnelarbeidet. Senere i høst vil også drivingen starte fra Liamyrane, slik at man kan arbeide seg gjennom fjellet fra begge sider. Tunnelen blir om lag 12,4 kilometer lang, og skal erstatte dagens krevende trasé med bratte stigninger og smale tunneler. Når den står ferdig, vil kjøreruten kortes med rundt 6,4 kilometer. For tungtransporten betyr det en innspart reisetid på nærmere 18 minutter, mens personbiler vil bruke om lag 12 minutter mindre enn i dag.
Med en kontraktsverdi på nær 2,8 milliarder kroner er prosjektet et av de største i regionen, og finansieres delvis gjennom bompenger. Trafikkgrunnlaget er beregnet til over 2000 kjøretøy i døgnet. Målet er å åpne for trafikk senhøsten 2030.
Ny E134 over Røldal og Seljestad vil gi en mer driftssikker vei med jevnere stigning, færre vinterstengninger og langt bedre trafikksikkerhet. For næringslivet betyr det lavere transportkostnader og mer forutsigbare leveranser, mens privatbilister kan se frem til en tryggere og mer komfortabel reise. Første salve markerer derfor ikke bare starten på tunnelarbeidet, men også på en ny æra for landets viktigste øst–vest-forbindelse.