Et nøkkelprosjekt i utviklingen av en ferjefri kyststamvei
15.09.2025

Henry Asle Damman i Statens vegvesen er planleggingsleder for strekningen Bokn og Bømlafjorden. Denne uken inviterer de til tre informasjonsmøter.
Prosjektet er en del av den nasjonale satsingen Ferjefri E39 Stavanger–Bergen. Når hele E39 mellom de to byene står ferdig, vil reisetiden bli redusert fra dagens fire og en halv time til rundt to timer. For strekningen mellom Arsvågen i Bokn og tunnelåpningen ved Bømlafjorden i Sveio alene, er det beregnet at reisetiden kan kortes ned med en halvtime. Samtidig legges det vekt på bedre trafikksikkerhet, færre møteulykker og en styrket sammenheng mellom bosted og arbeidsplass.
Denne uken inviterer Statens vegvesen til tre informasjonsmøter i de respektive kommunene. Henry Asle Damman er planleggingsleder for prosjektet.
- Vi vil vise en ny videomodell som viser mer detaljert hvor ny veg kan komme. Videoen vil fly over de to aktuelle traséene. Her vil man se hvordan flere eiendommer kan bli berørt av ny veg. Flere vil se forslag til ny veg der boligen eller fritidsboligen ligger i dag, sier Damman.
Planprosessen er fortsatt i en tidlig fase. Første steg er utarbeidelse av kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning. Vegvesenet tar sikte på å ha et forslag til kommunedelplan klart for offentlig ettersyn i 2026. Nylig er også plangrensen utvidet, slik at et større område kan vurderes for ny vei og tilhørende tiltak. Dette skal sikre at både trafikale, økonomiske og miljømessige hensyn ivaretas på best mulig måte.
- Møtet nå i september er et generelt statusmøte. Vi kan derfor dessverre ikke diskutere hver enkelt eiendom nå. I februar 2026 blir det mulighet til private møter med prosjektet hvor vi gjerne vil snakke med hver enkelt grunneier og andre berørte. Vi vil sette av flere dager til å møte alle som vil snakke med oss. Samtidig vil planen bli sendt på formell høring, hvor vi ønsker alle innspill velkomne, sier Damman.
For lokalsamfunnene langs strekningen betyr prosjektet nye muligheter. Kortere reisetid vil gjøre det lettere å bo og arbeide på tvers av kommunegrenser, samtidig som regionens attraktivitet for næringslivet øker gjennom mer effektive transporter og lavere reisekostnader. Samtidig reiser prosjektet spørsmål knyttet til naturinngrep, lokale hensyn og finansiering. Disse temaene blir sentrale i den kommende konsekvensutredningen.
E39 Bokn–Bømlafjorden representerer dermed et nøkkelprosjekt i utviklingen av en ferjefri kyststamvei. Om alt går som planlagt, kan 2026 bli året da de første konkrete alternativene legges fram for offentligheten, og dermed bringe regionen et langt steg nærmere en ny tidsregning for samferdsel mellom Sørvestlandet og Vestlandet.
Informasjonsmøtene er på følgende steder og tidspunkter:
- Sveio idrettshall: tirsdag 16. september 18:00
- Tysværtunet: onsdag 17. september 18:00
- Bokn arena: torsdag 18. september 18:00