Forslag til reguleringsplan for Hordfast er klar
09.04.2025

Bro over Langenuen er planlagt som en hengebro med hovedspenn på ca. 1,2 km og en total lengde på ca. 1,7 km. Brutårnene blir omtrent 200 meter høye og vil stå sør for Jektevik i Stord kommune og på Grovaneset nord for Hodnanes i Tysnes. Brua blir Norges tredje lengste bro, og ligner på Hardangerbroa. Illustrasjonen viser alternativ C3 nordover på Tysnes. Illustrasjon: SVV/COWI Illustrasjon: Statens vegvesen/COWI.
Statens vegvesen har utarbeidet forslag til statlig reguleringsplan for E39 Ådland–Svegatjørn, også kjent som Stord–Os eller Hordfast. Reguleringsplanforslaget er trolig Statens vegvesens mest omfattende reguleringsplan noensinne, med over 7 000 sider.
Strekningen E39 Ådland–Svegatjørn er i gjeldende Nasjonal transportplan omtalt i utviklingsporteføljen, som det ikke er rom for å realisere innenfor NTP-perioden 2025–2036. Samtidig ble Statens vegvesen bedt om å ferdigstille reguleringsplanen for prosjektet. Dette vil gi det beste grunnlaget for å vurdere prosjektet ved en senere rullering av porteføljen, når det er økonomisk handlingsrom.
Forslaget til reguleringsplan gjelder 55 km ny vei. Veien er planlagt som en ferjefri, firefelts vei med fartsgrense på 100 km/t. Den nye veien skal erstatte flere ferjesamband, blant annet Halhjem–Sandvikvåg. Planen inneholder det som kan bli Norges lengste bro – og verdens lengste flytebro.
Totalt foreslås det å bygge fem toplanskryss, fem store broer, fem til syv tunneler og 30–32 kilometer med vei i dagen.
Toløpstunneller:
- Agdesteintunnelen 1,6 km lang
- Skorsåtatunnelen 2,2 km lang
- Holmatunnelen 1,6 km lang
- Beitehaugtunnelen 470 m lang
- Vardafjelltunnelen 1,6 km lang
- Gjøvågtunnelen 1,8 km lang
- Ostunellen 7,7 km lang
Broer over 300 meter:
- Bro over Langenuen 1,7 km (Norges 3. lengste bru)
- Bro over Søreid 350 m
- Bro over Bårdsundet 400 m
- Flytebro Bjørnafjorden 5,5 km (Norges lengste bru)
- Bro over Ulvenvatnet