Full klasse på Vardafjell sin IB-linje

IB – International Baccalaureate – er et anerkjent, internasjonalt utdanningsprogram som forbereder elever på videre studier både i Norge og utlandet. Programmet tilbys ved videregående skoler i 162 land, og på Haugalandet er Vardafjell videregående skole den eneste som tilbyr IBs diplomprogram – et alternativ tilsvarende studiespesialiserende. Skolen har hatt tilbudet i 21 år. I tillegg tilbyr Haugesund International School (HIS) IB-undervisning fra barne- til ungdomsskoletrinn, slik at internasjonalt orienterte familier kan følge samme utdanningsløp hele veien.
Høsten 2024 ble IB-programmet foreslått lagt ned som del av fylkeskommunale budsjettkutt, men etter sterke reaksjoner fra elever, næringsliv og samfunnsaktører ble forslaget skrotet. Engasjementet viste hvor viktig IB er – både for ungdom som ønsker et annerledes læringsløp og for internasjonale familier som vurderer Haugalandet som bosted.
Som Sverre Meling og Bernt Jæger fra Maritimt Forum og Næringsforeningen skrev i leserinnlegg i 2024:
- IB-tilbudet fra barne- til videregående skole på Haugalandet sikrer regionen tilgang på internasjonal arbeidskraft både ved at familier som søker muligheter i næringslivet i regionen, eller ved store offentlige institusjoner som for eksempel Haugesund Sjukehus eller Høgskulen på Vestlandet, enkelt kan fatte en beslutning om å komme hit, og ved at norske familier som søker utfordringer i utlandet enkelt kan velge et skoleløp for sine barn som samsvarer med ønsket om å arbeide internasjonalt.
Rektor Ragnhild Aspen Alvsaker og IB-koordinator Gro Torill Nypan uttrykker stor takknemlighet for støtten som snudde bekymring til ny giv.
– Å oppleve at IB-programmet anerkjennes på en slik måte er vi svært glade for!
Interessen for IB har økt, og Vardafjell har nå full klasse i Vg2.
– Dette viser at det er et program som trengs og er ønsket, sier Nypan. Elevene velger IB av ulike grunner – noen sikter mot studier i utlandet, andre søker faglige utfordringer, dybdelæring eller undervisning på engelsk. Om lag 18 nasjonaliteter er representert, og alle tar norsk som del av programmet – et godt eksempel på mangfold og inkludering i praksis.
Tidligere elever forteller at de møter høyere utdanning med trygghet og at de er godt forberedt. IB-treningen i kildekritikk, refleksjon, argumentasjon og selvstendig læring gir et fortrinn. Rektor Aspen Alvsaker er tydelig på at IB er et unikt og svært nyttig tilbud.
– Vi føler oss heldige som kan tilby et slikt unikt program. IB utvikler hele mennesket og skaper ‘lifelong learners’ – det inspirerer både elever og ansatte på Vardafjell, avslutter hun.