Halvt peruansk – og hel ved

12.05.2021
FOTO: Magnus Westerlund
Les månedens portrett fra næringslivsmagasinet her!
– Jeg føler meg skikkelig, skikkelig heldig som har fått jobbet med det jeg har hatt mest lyst i alle mine år til nå i arbeidslivet. Givende og kjekke jobber, der jeg har fått være med å skape spennende ting, sier en oppriktig Sonia.

Hell eller ikke. Med et hode på riktig plass og en evne til å ta riktige strategiske valg, tenker jeg at det handler om mye mer enn flaks. Det er i hvert fall mitt inntrykk etter praten med innholdssjefen i Matkanalen.

Det er fremdeles nedstengt i regionen i skrivende stund. Vi ‘treffes’ derfor på Teams. Halvt peruanske Sonia sitter avslappet ved spisebordet i stuen, innredet i nordiske farger med sør-amerikanske innslag. Det lange mørkebrune håret er satt opp i en stor, løs knute.

Bak hennes stilsikre ytre finner vi et klokt hode med en særdeles god teft. Og man kan ikke bli annet enn mektig imponert over alt Sonia Huanca Vold har oppnådd til nå i sitt 35-årige liv.

Det startet allerede som 14-åring da hun ble ansatt Haugesunds Avis’ ungdomsredaksjon. Hun var med andre ord tidlig i gang med karriereplanen. Sonia har nemlig alltid visst at det var journalist hun ville bli, og med målrettet fokus gikk drømmen i oppfyllelse mens hun fremdeles var i tenårene;

– Jeg fikk fast jobb i Dagbladet Fredag da jeg var 19, etter ett år på journaliststudiet på Merkantilt Institutt. Etter hvert jobbet jeg også for Magasinet, forteller hun.

Hun klarte ganske raskt å få forsidesak i Magasinet, og reportasjen ble senere brukt i feature-undervisning på journalisthøgskolen. Sonia ble i Dagbladet i litt over to år, før motemagasinet Costume – da relativt nyoppstartet, klarte å lokke henne til stillingen som redaksjonssjef.

– Det var en fantastisk mulighet å bli tilbudt en lederstilling som 21-åring, men jeg var veldig i tvil på om jeg skulle takke ja. Planen var aldri å jobbe med mote, men det å få være med å bygge opp noe fra et så tidlig stadium, trigget noe i meg. Vi drømte om å lage Norges mest leste motemagasin, og det klarte vi, sier Sonia.

­– Det var fokus på kvalitet i alle ledd, og vi studerte målinger av hvilket innhold som ble best lest og hvilke forsider som solgte mest. Vi jobbet målrettet for å skape et produkt som ville selge.

Sonia gir seg ikke før det er bedre enn bra. Perfeksjonist, vil mange kalle henne. Hun trives aller best med å jobbe mye, utvikle, skape og forbedre. Arbeidsgleden og integriteten har hun arvet fra begge foreldrene. Begge to har alltid jobbet hardt og mye, uten at det har gått ut over samværet i familien.

– Jeg sprang mye i gangene på Hatteland i Vats da jeg var liten. Men selv om pappa jobbet lange dager, tok han seg alltid tid til å komme hjem og lese for oss, gjerne en time om gangen. Etterpå gikk han tilbake til jobb. Kvalitetstid er viktig. Det handler om prioriteringer, og vi visste tidlig å verdsette dette.  

 

En kjærlighetshistorie


Foreldrene til Sonia traff hverandre i Peru. Far, Arne, var på reise i Sør-Amerika og opplevde å bli evakuert sammen med andre turister til Cusco i Peru da Bolivia ble utsatt for et militærkupp. Mor, Flor, hadde studert turisme og jobbet som guide. Hun fikk oppdraget med å ta seg av gruppen Arne var i. Kjærlighetens spire var sådd, og etter en stund med avstandsforhold og reiser, ble det frieri før Flor flyttet til Nedre Vats – en helt annen verden enn Peru.

 – Hun savnet Peru og storfamilien sin veldig i starten. I de tider var det lettere enn nå å flytte til et annet land så lenge man kunne vise til økonomiske rammer. Mamma og pappa jobbet derfor målbevisst for å spare opp penger nok til å hente opp flesteparten av søsknene til mamma, én etter én. Det hjelper å ha nær familie rundt seg, sier den familiekjære Sonia.

Yngste tante er bare tre år eldre enn henne, og det har vært fint å vokse opp sammen som en stor peruansk storfamilie, forteller hun. Alle bodde i samme hus i begynnelsen.

– Vi var også mye i Peru i oppveksten. Sist jeg var der var på en tidlig bryllupsreise med mannen min, Arild. Peru er en såpass viktig del av meg, så han måtte nesten oppleve det før vi giftet oss. Den største drømmen nå er å ta barna med til Peru.

Bestefaren til Sonia var på besøk her i Norge ikke lenge før Covid-19 satte reiseglade mennesker i en ufrivillig ventemodus.

 

Veldedighet


Sonia beskriver foreldrene som snille og hardtarbeidende. Familien reiste mye i oppveksten, i alle verdenshjørner. Når de skulle til fattigere deler av verden sørget de alltid for å ha innsamling på forhånd og delte ut mat, klær og skolesaker.

– Vi besøkte flere barnehjem og mange fattige områder. Jeg er utrolig takknemlig for å ha tatt del i dette. Mange vokser opp uten det vi tar for gitt, og det er et godt perspektiv å ha med seg i oppveksten. Jeg tror også at reisene var en spire til ønsket om å bli journalist. Det vekket et behov for å fortelle andres historier. Det er jo feature- og dokumentarjournalist jeg egentlig er, eller var.
 

Min Mote


Etter fire vellykkede år i Costume bestemte Sonia seg for å prøve lykken hjemme. Hun hadde giftet seg og begynte å tenke på å få barn.

– Planleggeren i meg tenkte det ville være lurt å flytte hjem. Jeg takket derfor ja til tilbudet om å bli daglig leder for SeByen, og deretter redaktør for TV Haugaland. Men jeg fant fort ut at jeg ikke var helt klar for Haugesund likevel akkurat da. Jeg må gjøre det som er rett for meg, følge magefølelsen, forteller hun, og røper hvorfor det ble med det halve året i den omgangen:

- VG ringte og tilbudte meg stillingen som leder for Min Mote. Igjen kjente jeg på ønsket og behovet for å forbedre og bygge opp, smiler hun. Relansere og ta ut potensialet.

– Det var definitivt riktig valg. Igjen ble målet å skape Norges mest leste motemedie, men denne gangen digitalt. Å kunne jobbe strategisk mot det målet sammen med alle de fantastiske ressursene som finnes i VG, var vanvittig lærerikt. Det jeg er mest stolt over, er den kritiske motejournalistikken og alle debattene vi løftet både nasjonalt, men også internasjonalt.

Med Sonia som leder, klarte MinMote å bli størst – og vel så det. Med svimlende 700.000 lesere hver uke og egne serier på VGTV, ble relanseringen av MinMote også lagt merke til i mediebransjen utover Norges grenser. I 2015 vant MinMote «Best New Product» under European Digital Awards i London, og deretter samme pris i World Digital Media Awards i Hamburg.

– Dette er en anerkjent bransjekåring hvor giganter som The Guardian og BBC News er nominert. Det er klart at det var gjevt, og det ble også en veldig fin avslutning etter fire år i MinMote og VG.

Barn og hjemflytting



Samme år fikk Sonia sitt første barn, sønnen Felix, nå snart seks år gammel.

- Planen var å fortsette å bo i Oslo og fortsette i VG, men da han var et halvt år gammel innså jeg at livet ville bli bedre med familien i nærheten. Jeg flyttet hjem i julen 2015, og søkte om sluttpakke etter endt permisjon.

Mannen, Arild, er fra Måløy, et sted med bare 3.000 innbyggere.

- Det var aldri særlig aktuelt å flytte dit. Spennende jobbmuligheter er viktig for meg, så der vant Haugalandet lett.

Sonia har vært sammen med mannen i 15 år. De har alltid vært opptatt av å gi hverandre frihet til å jobbe, forteller hun. Det var ikke vanskelig å få mannen med til Haugesund.

- Han trives godt og er glad for at vi har familien min i nærheten. Og selvsagt er det fint å ha kort vei til barnehagen og friluftsområder, sier Sonia, og forteller at familien setter pris på turer i nærområdet, gjerne i skogen med medbragt niste.


Matkanalen


Matkanalen holder til ved kaikanten på østsiden av Smedasundet, med utsikt til indre kai i Haugesund. Sonia har vært ansatt som innholdssjef i kanalen siden februar i fjor. Der har hun et overordnet blikk på hva som skal vises på tv, både i Norge og i Sverige, i tillegg til at hun er ansvarlig for innholdet på Snapchat.

– Vi er seks ansatte, og med en såpass ‘liten’ stab har man en finger med i det meste. Jeg er som regel involvert i planleggingen av prosjekter og innspillinger, og får mye bruk for erfaringen jeg har opparbeidet meg fra tidligere jobber. På Snapchat handler det om å få innhold til å fly digitalt.

Nylig hadde Matkanalen en episode som på Snapchat alene fikk 350.000 unike seere. Det er på høyde med Idols seertall.

Sonia skryter av det gode samarbeidet med Schibsted, og er glad for å kunne jobbe med så mange dyktige mennesker både i Haugesund, Oslo og Stockholm.

– Nylig hadde jeg og Øivind møte med Kristin Skogen Lund for å snakke om Matkanalen og Schibsted, og det er klart det er lærerikt å ha tilgang til slike dyktige ressurser. Men det er gjengen i Haugesund som er «kjernen». Vi er et godt team som får til mye, og det er motiverende.

Michelin-utdeling


- Mange blir overrasket over at Matkanalen holder til i Haugesund. Jeg tror enkelte har en oppfatning av at alt som har med nasjonal reklame og media å gjøre, skjer i Oslo. Men vi kan gjøre veldig mye herfra. Faktisk er det en fanesak for oss. Mesteparten av innspillingene foregår i vårt studio, og vi flyr stadig kokker fra Oslo over hit.

Kommersielt innhold for blant annet Toro, Bama og Diplom-is blir spilt inn i våre lokaler.

Produksjonene til Matkanalen blir lagt merke til, også utenfor landets grenser.

- Michelin tok kontakt med oss, og har spurt om vi kan produsere årets Michelin-utdeling for Norden. Det er stort og gøy! I år er det også første året det blir felles nordisk utdeling. Stjernene skal deles ut for Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark i et og samme show. Utdelingen skal sendes på Matkanalen, VGTV, Godare og Aftonbladet, og i tillegg distribueres til andre kanaler i andre land. Norden er et veldig viktig område når det gjelder mat, også for Michelin, og det er veldig kjekt at det er de som tar kontakt med oss og ikke omvendt, smiler den fornøyde innholdssjefen.

 

Drypper på lokale krefter


At Matkanalen er lokalisert i Haugesund fører også til at oppdrag faller på lokale leverandører.

– Vi bruker mange produksjonsteam fra Haugesund. Rett og slett fordi de er best. Logoen til vår svenske kanal Godare, er det Eirik Opedal som har designet. Svenske Aftonbladet har også nylig bestemt seg for å endre navn på sin matsatsing ‘Mat & Dryck’ til Godare og får samme grafiske uttrykk. Det er veldig kjekt å kunne være med og bidra til at dyktige, lokale krefter får spennende oppdrag.  

Interiør og DIY på Snapchat


Det er ikke bare mat det går i for Matkanalen. Nå er det en nysatsing på gang, nemlig Snapshows med interiør- og DIY-tema.

– Vi spilte inn en pilotepisode med fotograf Haakon Nordvik som ble veldig bra. Han er nemlig en skikkelig handyman på fritiden, så denne gangen fikk han stå foran kamera. Nå er vi i gang med innspilling med den nylig hjemflyttede interiørarkitekten Caroline Smedsvig. Fokuset her er gjenbruk og det å gi gamle møbler nytt liv.
Om innholdet skal vises på Matkanalen eller Godare er uvisst enda.

- Først og fremst skal de vises på egen kanal på Snapchat, men det kan godt tenkes at de også får plass i sendeplanen på Matkanalen. Vi er jo veldig bevisst på hvem seerne våre er, og vet for eksempel at de er opptatt av reiser og interiør, i tillegg til mat. Dessuten kjenner vi markedet, og vet at dette også vil dekke et kommersielt behov. Da nyheten om lanseringen kom ut på bransjenettstedet Kampanje, tok store kunder kontakt samme formiddag.

Om å være kjent


Hvordan er det å være landskjent, lurer jeg på?

- Av seertallene kan jeg jo lese at det er mange som ser på, men jeg merker egentlig ikke så mye til det når jeg bor her i Haugesund. Jeg er jo stort sett på jobb eller hjemme. Det var kanskje mer merkbart da jeg bodde i Oslo, og jeg vet at mange stusset over at jeg ikke melket den ‘se og bli sett’-muligheten.

- Jeg har aldri hatt en ambisjon om å være synlig. Det viktigste for meg er å bygge noe, utvikle konsepter og skape godt innhold som når bredt ut. Men jeg har ikke problemer med at jeg er et ansikt utad så lenge det er en del av jobben.

Hun forteller at hun konsekvent har takket nei til kjendisfester, røde løpere og tilbud om å være med i 4-stjerners middag, blant annet.

– Andre synes kanskje det er gøy, men jeg er ikke helt der. Ikke på privaten. Jeg foretrekker kvalitetstid med mine aller nærmeste, fremfor store fester med mingling.
Forutinntattheten taper

Det kan, for enkelte, være lett å tenke at Sonia er et utpreget fasademenneske. Instagramkontoen viser perfekte, fargeavstemte bilder av både henne selv, en nydelig familie, vakre ting og fargerike, fristende matkreasjoner. Og med en bakgrunn innen motejournalistikk, blogging, podcast og at hun nå også er en godt kjent programleder for Snapshows for Matkanalen, vil noen gi etter for forutinntattheten og tenke at her har vi en dame som er opptatt av å gi et mest mulig perfekt bilde av seg selv. Sannheten er at bak den vakre fasaden og inntrykket som gis i sosiale medier, er det et drivende dyktig arbeidsjern av en strateg, med en sjelden teft og innsikt i hva som funker og hvilke kanaler som teller. Matkanalen har truffet blink – og forutinntattheten kan i grunnen bare gå og legge seg.
 

Hel ved


Det gjennomgående inntrykket vi får fra tidligere kollegaer vi har snakket med er unisont; Sonia er hel ved. Ærekjær, uhildet, ærlig og med en fantastisk humor. Superlativene hagler. Hun påstår selv at hun ikke liker folk, noe som er en sannhet med modifikasjoner. Hun er kanskje ikke glad i sosiale, ‘unødvendige’ sammenkomster, men har et stort hjerte for sine nærmeste og de som er vanskeligere stilt. Absolutt alt gjøres skikkelig. Er hun en klassisk ‘flink pike’, lurer jeg på?
– En typisk ‘flink pike’ søker anerkjennelse fra andre, men der er ikke Sonia, sier en tidligere kollega, og utdyper;

- Hun har en strategisk nese for hva som slår an, og alt hun gjør har en substans og en mening med det. Sonia går rett og slett ‘all in’ for det hun tror på, og gjør det ikke for å tekkes andre.
 
Jobb & næring
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
A.Utvik as
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Sysco
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland