Har samlet inn 650 000 til humanitært arbeid i Ukraina

09.11.2022
Bjørg Veland i det lokale filmdistribusjonsselskapet ManyMore AS avbildet under filmfestivalen i Cannes.
Lokal filmdistributør fikk stoppet russisk animasjonsfilm og startet veldedighetsselskap.
Det norske næringslivet har i høst virkelig kjent på ringvirkningene av krigen i Ukraina: Økte strømpriser og råvarekostnader. Men allerede noen få uker etter invasjonen i februar fikk det lokale filmdistribusjonsselskapet Manymore AS virkelig kjenne på krigens ringvirkninger…

– I mars stoppet vi lanseringen av «Snødronningen 2», en stor animasjonsfilm produsert av et russisk produksjonsselskap, sier Bjørg Veland i Manymore AS.

Hun er medeier i selskapet, som kjøper rettigheter til filmer som de selger/distribuerer videre til alle norske kinoer. Filmen «Snødronningen 2» er oppfølgeren til Manymore sin første film i samme serie, basert på det berømte eventyret til H.C Andersen, som ifølge Veland ble en stor suksess på norske kinoer, til tross for nye koronarestriksjoner i desember i fjor.

Filmbransjen kan ikke stå på sidelinjen

– Når idrettssektoren boikotter Russland og russiske utøvere på grunn av invasjonen av Ukraina, kan heller ikke vi i filmbransjen stå på sidelinjen, uttalte Veland i en pressemelding i mars.

I tillegg til å stoppe filmen opprettet de et veldedighetsselskap for å støtte Ukraina.

– Vi hadde allerede rettighetene til en ukrainsk animasjonsfilm som heter «Alva og Regnbuedragen». Vi valgte å relansere denne filmen og startet et veldedighetsselskap samtidig – Brave World AS. Etterpå kontaktet vi kinoer i hele Norge og spurte om de ville være med på et løft for Ukraina. Alle inntektene fra denne filmen går uavkortet til ukrainsk humanitært arbeid, sier hun.

Samtlige inntekter går til vanskeligstilte barn i Ukraina. Responsen fra kinoene var ifølge Veland utelukkende positiv.

-Totalt har vi så langt fått inn 650 000 kroner, som vi gir til vanskeligstilte barn i Ukraina, forteller hun fornøyd.

Zelenskyj-inspirert film

I tiden fremover er Manymore AS aktuell med animasjonsfilmen «Gulliver er tilbake», originaltittel «Gulliver Returns». En film som på flere måter drar paralleller til krigen.

– Ideen til denne filmen kommer utrolig nok fra Ukrainas nåværende president Volodomyr Zelenskyj. Han jobbet som kunstnerisk leder i et produksjonsselskap i Kiev og presenterte følgende tanke for en animasjonsfilm: Gulliver var en kjempe; ikke i størrelse, men i hjerte og mot, sier hun.

– Dette dannet grunnlaget for et manuskript til filmen Gulliver er tilbake, som Zelenskyj også er medforfatter på, fortsetter hun.

Veland oppfordrer bedrifter til å gi en kinovisning som en oppmerksomhet til kunder, ansatte, samarbeidspartnere og familie denne julen.

– I disse tider, hvor gjenbruk er i vinden og søkelyset er på å kjøpe opplevelser og ikke gaver, er et kinobesøk midt i blinken, sier hun.

Men «Snødronningen 2» blir det ikke visning av med det første.

– Vi får ha den i hylla til bedre tider, avslutter Veland.

Et bilde fra animasjonsfilmen "Gulliver er tilbake". Her kan du se traileren.