Hvilke konsekvenser får krigen for oss?

18.03.2022
Enkelte i næringslivet vil nok merke følgene fra urolighetene
Vi var endelig kommet oss noenlunde hel- eller halvskinnet gjennom Covid-19-pandemien da kraftprisene skjøt til himmels. Kraftmangel i Europa fører til skyhøye strømpriser her hos oss, noe som har vært utfordrende for veldig mange.

Som ikke det var nok, så spås det at de skal ytterligere opp nå som vi er vitne til tragiske scener i Ukraina. Mange land boikotter Russland i solidaritet med Ukraina, og resultatet kan bli at Russland stenger gasskranene til Europa. Dette tilsier krisestemning og priser vi aldri hadde trodd vi skulle oppleve, verken på strøm, gass eller drivstoff.

Dette er naturlig nok bare noen av følgene krigen gir. Vi snakker også migrasjon, økte matpriser, transportkrise og inflasjon, for å nevne noe. Og selv om det som får innvirkning på oss ikke på noen måte kan sammenlignes med grusomhetene som pågår i sørøst-Europa, så går vi altså ikke helt klar i vår lille del av verden.

Mange sitter nok med en del spørsmål om hva som vil skje fremover. Hva blir konsekvensene av krigen for næringslivet på Haugalandet på kort og lang sikt?

Fredag 1. april setter Næringsforeningen opp et frokostseminar der spørsmål om krigens konsekvenser og økte strømpriser adresseres.

Senioranalytiker i DNB, Eirik Larsen, gir oss et makrobilde på konsekvenser for næringslivet, og kommunikasjonsdirektør i Gassco, Randi Viksund, vil blant annet snakke om hvordan gassleveransen til Europa har blitt påvirket av denne situasjonen.

Se etter invitasjon i innboksen etter hvert. Men det er mulig å reservere plass allerede nå. Det kan du gjøre her. Arrangementet avholdes i Lille Maritim og er gratis.