Imenco i nåtid, fortid og fremtid

06.07.2021
Næringslivet gjør seg klar for et nytt industrieventyr
Tysvær-bedriften Imenco kan best beskrives som en oppfinner og problemløser. Bedriften retter seg ikke bare mot dagens offshore installasjoner, men også fortidens. I sommer begynner nemlig arbeidet med å flytte historiske vikingskip på Bygdøy (se viningskip-sak).

Fremtiden skal de også være med på.

- Vi har veldig lyst å vær med å finne vår posisjon i havvindmarkedet, sier daglig leder i Imenco, Geir Egil Østebøvik.

Imenco har utviklet nye løsninger til havvindmarkedet helt siden den første kontrakten i 2016. Siden den gang har de levert til 15-20 vindmølleparker i nordsjøen. De  leverer blant annet korresjonsbeskyttelse, helikopterfuel systemer og overvåkningssystemer som kan tas i drift og vedlikehold av vindmølleparker.

Han er imponert over hvor langt fremme Haugalandet ligger i kappløpet om å etablere et senter for utvikling av vindmøller til havs.

- Det har vært en god satsing både fra næringen og myndighetsorganer på Haugalandet. Det hjelper på når alle drar i samme retning, sier han.
Jobb & næring