Snart starter Grønn lønnsomhet-skolen

12.08.2021
- Tanken er å senke terskelen for å få flest mulig med, sier ressursgruppelederen.
Næringsforeningens ressursgruppe, Grønn lønnsomhet, jobber med å belyse forretningsmessige gevinster tilknyttet bærekraftig omstilling. Nå inviteres det til en møteserie for å få flest mulig bedrifter i gang.

Ressursgruppelederen, direktør for utvikling og digitalisering i Haugaland Kraft, Stein Inge Morisbak understreker viktigheten av at bedrifter tar tak i bærekrafts-arbeidet umiddelbart.

-Det haster nå. Det nytter ikke å sitte på gjerdet og se hva som skjer før du gjør noe. Er du en bedrift som leverer varer eller tjenester til det offentlige eller større private bedrifter vil det bli stilt strengere krav til bærekraft for å vinne anbudene. Kunder og markedet generelt vil også vektlegge bedriftenes bærekrafts-arbeid når de foretar sine valg. Da må du være klar. Dette er riset bak speilet, men på den annen side er det å finne lønnsomhet i bærekraft ikke så vanskelig som du skulle tro. En god start er å delta på Grønn lønnsomhet-skolen, sier han.

Ifølge ressursgruppelederen er det lagt opp et naturlig løp som passer de fleste bedrifter. 

-Her kan du melde deg på uavhengig av hvilken erfaring du har med bærekraft. Tanken er å senke terskelen for å få flest mulig med, sier han.

Grønn lønnsomhet-skolen starter med en workshop 31. august. Der får deltakerne nyttig kunnskap som kan brukes for å innarbeide bærekraft i forretningsmodellen.

-Det er der det begynner, sier Morisbak.

-Så har vi vært så heldige å få tak i Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen til å lede oss gjennom workshopen, sier han entusiastisk.

Duoen har over 15 års erfaring med forskningsbasert innovasjon med bedrifter som forsøker å forene bærekraft og lønnsomhet. De er førsteamanuenser ved Norges Handelshøyskole og gir ut podcasten Bærekraftseventyr. Du kan høre podcasten her.

Del to av grønn lønnsomhet-skolen er lagt til Markedsføringsdagen 7. september. Da er det duket for et gjensyn med fyrverkeriet Petter Gulli. Da handler det om hvordan man opptrer som markedsfører i en verden der både kunder og leverandører setter nye krav, og utfordrere med bærekraftige forretningsmodeller popper opp i alle bransjer.

Del tre av skolen planlegges i disse dager av ressursgruppen.

-Vi ser for oss en dag med fokus på konkrete verktøy som bedrifter kan ta i bruk umiddelbart, sier Morisbak.
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
A.Utvik as
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Sysco
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland