Kan bli Vestlandets intercity
04.02.2025
![](/uploads/10013/0/Halleraker.jpg)
Øyvind Halleraker, daglig leder i "Stavanger2Bergen, var tydelig på at ferjefritt E39 mellom Bergen og Stavanger kan skape en magnet som er sterk nok til å bremse folkevandringen til Osloregionen.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås (Ap) var klar på at i årene fremover vil en prioritere drift, vedlikehold og fornying. Kalsås understreket at det er viktig at fylkene prioriterer prosjekter og samarbeider godt på tvers av kommunegrensene.
- Vi skal bruke over 96 milliarder kroner til samferdsel i 2025, og retter særlig innsatsen mot å ta vare på det vi har og utbedre der vi kan, sa Kalsås.
Det er selvsagt politisk ueninghet om store prosjekter som ferjefri vei mellom Stavanger og Bergen. Per nå er ikke veistrekket Bokn-Bømlafjordtunnellen i Nasjonal Transportplan (NTP). Prosjektet "Hordfast", som heller ikke er i NTP, har nå fått nytt navn der en tenker mer helhetlig på hele strekket mellom de to store byene og "Stavanger2Bergen" er nå lansert. Ifølge flere av stortingspoltikerne som var til stede, er det et lurt og klokt trekk at en ser hele veistrekket under ett.
Høyres transportpolitiske talsperson,Trond Helleland, mener det har vært satset for lite på samferdsel og sa at et ferjefritt E-39 mellom Bergen og Stavanger er et svært viktig prosjekt som må prioriteres.
- Stavanger2Bergen vil bli Vestlandets intercity, sa Helleland og fortsatte:
- Dette er en fantastisk investering for landet. Høyre vil satse på dette prosjektet. Hordfast må ut av den såkalte utviklingsporteføljen og inn i NTP.
Øyvind Halleraker, daglig leder i "Stavanger2Bergen, var klar på at dette infrastrukturprosjektet må realiseres snarest og vil bety svært mye i positiv retning for næringslivet.
- Kommuner, fylkeskommuner, næringsorganisasjoner og bedrifter står samlet bak dette svært viktige prosjektet. Vi har et bredt fellesskap som gjør at vi står sterkt om en snarlig og helhetlig satsing på E-39. Her kan vi skape en magnet som er sterk nok til å bremse folkevandringen til Osloregionen, uttalte Halleraker.
Halleraker var også tydelig på at dette prosjektet bygger landet og må inn igjen i NTP.
- Det handler ikke bare om om å bygge en moderne veg, men å trygge og bygge en landsdel, avsluttet Halleraker.