Kapteinsskifte i ekspansiv Tysvær-bedrift

12.01.2022
Rune Bringedal (t.v) tar over lederrollen i Imenco. Her avbildet med avtroppende leder Geir Egil Østebøvik.
Imenco-gründer Geir Egil Østebøvik overlater kapteinsbindet til Rune Bringedal og blir arbeidende styreformann i det ekspansive Tysvær-selskapet med over 300 ansatte.
-Det føles riktig å slippe til yngre krefter med energi og nye ideer. Det er godt å gjøre det i en periode der ting går veldig bra, og der vi har mange spennende prosjekter foran oss, sier 66-åringen, som overtok Imenco i 1999.

Imenco slipper nyheten om rolleskifte i en pressemelding.

Under Geir Egil Østebøviks ledelse har Imenco vokst fra å være leverandør av utstyr og kompetanse til olje- og gassnæringen til å bli en betydelig aktør innen fornybarsegmentet offshore, havbruk, militær og annen industri. Selskapet har gjennom flere oppkjøp internasjonalt etablert en hel gruppe av virksomheter med solid kompetanse innen fagmiljøer som automasjon, elektro, software, sensorstyring, kameraovervåkning, maskinering, hydraulikk og montasje.

I sommer fikk selskapet stor, nasjonal oppmerksomhet, da det ble kjent at Statsbygg tildelte Imenco den krevende oppgaven å flytte tre vikingskip og andre verneverdige gjenstander fra det gamle til det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy.

- Vi går inn i en krevende periode. Vi ekspanderer og jakter nye, flinke medarbeidere. Vi  rigger om og styrker angrepet, sier Østebøvik, som gleder seg til å være med på reisen, om enn i en litt annerledes posisjon.

- Måtte gripe muligheten

Etterfølgeren Rune Bringedal (45) har lang fartstid i selskapet, og kjenner driften godt.

Han er ingeniørutdannet og har erfaring fra ulike ingeniørmiljøer her og på Østlandet. Bringedal har hatt ulike roller etter at han begynte i Imenco for 15 år siden, nå sist som direktør for olje- og gass.

- Imenco er et selskap i konstant utvikling, og det er nødvendig om vi skal henge med i de bransjene vi er engasjert i.  For oss ansatte er det nok av utfordringer og muligheter, stor takhøyde og kultur for fleksibilitet. En god plass å være for de som liker at det skjer noe, sier Bringedal.

Han ser lederjobben som en stor utfordring og en mulighet som han var nødt til å ta når sjansen bød seg.

- Her er det ikke snakk om å fylle noen sko, jeg har mine egne sko og skal løpe videre i den retningen vi staker ut. Med det teamet vi har, og som vi skal bygge videre på, er ingenting umulig, sier den nye daglige lederen i Imenco.

Dette er Imenco

• Etablert i 1979 som et ingeniørselskap-primært rettet mot subseavirksomhet
  • Geir Egil Østebøvik overtok selskapet i 1999, og flyttet bedriften fra Risøy til Grinde i Tysvær i 2009/2016. Her ligger også hovedkontoret i dag.
  • Fra å ha sterkt fokus på olje og gass har Imenco de siste årene posisjonert seg i nye markeder. Nå har selskapet fem forretningsområder: Offshore olje & gass, offshore fornybar, akvakultur, marin & forsvar og industri.
  • Imenco har kjøpt flere selskaper nasjonalt og internasjonalt, og er nå posisjonert i Skottland, USA og Kina. I Norge har Imenco kontorer eller produksjonslokaler i  Bergen, Voll (Jæren) og Harstad. Hovedkontoret ligger i Tysvær.
  • Selskapet har over 300 ansatte og omsetter for rundt 500 millioner kroner. Geir Egil Østebøvik er eneeier.
Teknologi