Kraftig motstand mot forslag om Hardangervidda-tunnel:
16.12.2025
Adm.dir i Næringsforeningen Haugalandet, Bernt Jæger, og næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Tormod Andreassen, er kristike til representantforslaget. Her fra et møte tidligere om statsbudsjett.
– E134 er ikke bare én av flere fjelloverganger. Det er hovedpulsåren for næringstransport mellom øst og vest. Å flytte oppmerksomhet og midler til Hardangervidda nå er etter vårt syn feil prioritering, sier adm.dir i Næringsforeningen Haugalandet.
Sammen med Næringsforeningen i Stavanger-regionen, har de gitt skriftlig innspill der de er kritiske til forslaget.
– Vi har allerede konkrete og modne prosjekter på E134 som vil gi bedre trafikksikkerhet, færre stengninger og langt mer forutsigbar vinterdrift. Å åpne et nytt hovedløp parallelt er både kostbart og lite samfunnsøkonomisk, sier næringspolitisk leder Tormod Andreassen i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.
– Næringslivet trenger forutsigbarhet
Ifølge flere utredninger E134 den viktigste transportkorridoren for eksportrettet industri, havner og logistikkaktører på Vestlandet.
– For næringslivet handler dette om forutsigbarhet. Stengte fjelloverganger, kolonnekjøring og omveier koster både tid, penger og konkurransekraft. En vintersikker E134 er helt avgjørende for verdiskaping i regionen, sier Jæger.
Budskapet er tydelig: Dersom målet er en trygg, effektiv og helårlig hovedforbindelse mellom øst og vest, bør E134 fortsatt være førsteprioritet.
– Vi ber Stortinget om å si nei til dette representantforslaget og heller samle kreftene om å ferdigstille og styrke E134. Det er der vi får mest igjen for fellesskapets investeringer, avslutter Andreassen.