Leder: Klar for kulturforbruk?

18.02.2022
Delillos på Høvleriet 3. des.
Med noen få forbehold… Fremtiden ser unektelig lys ut, folkens.
I skrivende stund ser pandemien ut til å gå inn for en «myk landing», og vi kan se frem til en vår- og sommersesong, der vi kan møtes på kulturarrangementer, restauranter og ikke minst konferanser. Privat vil nok mange også glede seg over å kunne planlegge bryllup, jubiléer eller store fester uten å ha en stigende paranoia for at det (igjen) blir avlyst.

Tenk det! Felles for alle disse områdene jeg nevner, er at det handler om at folk endelig kan møtes uten for mange restriksjoner. For er det noe denne tiden har lært oss, er det at digitale verktøy ikke fullt ut erstatter energien vi får ved å møte folk fysisk. Og godt er det, sier vi i Næringsforeningen, som inviterer til rundt 30 ulike arrangementer i året.

Kultursektoren har som uteliv og reiselivsbransjen hatt det tøft de siste to årene. Til tross for støtteordninger, har mange musikere, kunstnere og kulturoperatører kjent på usikkerheten og ikke minst savnet etter publikum i de nedstengte periodene. Og jammen har vi savnet dem også; For er det noe vi har kjent på, så er det viktigheten av kultur som stimuli i vårt hverdagsliv.

Hvorfor det?

Kultur er for mange avgjørende for god livskvalitet. I en hektisk hverdag med raske endringer får kultur en stadig viktigere plass i samfunnet. Kultur oppstår jo mellom mennesker som gjør noe sammen, og et godt kulturliv bidrar til å skape opplevelser, stolthet og en følelse av å være med i «flokken».

Vår region er sterke på å arrangere festivaler, og jeg kjenner ikke én person som ikke ser frem til «sesongen». Jeg våger å spå at vi får en «all time high» for flere av kulturarrangementene i år.

Det vil i så fall være bra for regionen og næringslivet økonomisk. Kulturlivet er nemlig lønnsomt å investere i... Det sies at for hver krone en legger inn i kultur, får en fire kroner tilbake i synergier. Dette er viktig å ta med seg for alle som driver næringsvirksomhet, men som kanskje ikke alltid tenker på kulturen som viktig, ut over den stemningen den skaper der og da.

Men jeg tror også en kan bruke samme resonnement for oss privatpersoner. En får det mangedobbelte igjen av tiden en bruker, i form av gode minner og positiv energi, ved å ta del i kulturlivet når det nå løsner.

Oppfordringen er altså klar; Kom deg ut!

Bli en «kulturforbruker»

-Bernt Jæger, adm. dir, Næringsforeningen Haugalandet.
Jobb & næring